Trots elektriska ersättaren: gamla Volvo XC90 lever vidare

Nuvarande Volvo XC90 kommer att få ett visuellt lyft – och produktionen i Torslanda hålls igång.

Trots elektriska ersättaren: gamla Volvo XC90 lever vidare

Senare i år ska Volvo börja bygga en eldriven efterträdare till toppmodellen XC90 i sin fabrik i Charleston, North Carolina. Men det innebär inte att den nuvarande modellen läggs ned.

I en intervju med Automotive News säger Volvos vd Håkan Samuelsson att företaget planerar en så kallad facelift av XC90 – och att de ska fortsätta bygga bilen även efter att efterträdaren är lanserad.
– Det är en fördel med att bygga den nya i Charleston. Varför skulle vi stänga ned den gamla i Torslanda när det fortfarande finns en marknad för hybrider, speciellt i USA och Kina?

Däremot kommer det inte bli aktuellt med några större förändringar av modellen.
– Teknikmässigt kommer vi investera i den nya generationen av elbilar, säger Samuelsson.

Nuvarande XC90 lanserades 2014 och är Volvos tredje bäst säljande modell. Den erbjuds med flera olika drivlinor, bland annat en laddhybrid med upp till fem mils räckvidd på el.

Den elektriska ersättaren blir Volvos första modell som är utformad från grunden för att vara eldriven. Den kommer enligt uppgift få namnet Embla, och blir märkets nya flaggskepp.

Volvo har tidigare fortsatt bygga sina gamla modeller även efter att ersättarna kommit. De byggde exempelvis 940-modellen parallellt med den modernare 850 under merparten av 1990-talet.

Volvo planerar att enbart sälja eldrivna bilar från och med år 2030. År 2025 ska elbilarna stå för hälften av försäljningen, medan den andra hälften ska vara laddhybrider.

År 2021 var en knapp femtedel av nya Volvobilar laddbara, och mindre än fyra procent var helt eldrivna.

 
 
 
 
 
Jag föredrar den gamla modellen av XC90.
232
91
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.