Regeringen vill skärpa utsläppskontroller för dieselbilar i besiktningen

Varje år släpper bilbesiktningen i Sverige igenom 80.000-90.000 bilar med livsfarliga avgasutsläpp, enligt Fordonsbesiktningsbranschen. Nu ger regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att återigen skärpa avgaskontrollerna, som lättades 2018.
Annons

Sverige har satt som mål att minska utsläppen av växthusgaser från vägransporterna med 70 procent mellan 2010 och 2030. Samtidigt valde Sverige, som enda medlemsstat, att sänka regelkraven för hälsofarliga utsläpp av kväveoxider och partiklar när EU gjorde en förändring 2018.

De generösare gränsvärdena ledde till att två tredjedelar av de bilar som tidigare underkändes vid besiktningen tidigare år plötsligt släpptes igenom. I reella tal handlar det om 80.000–90.000 bilar, enligt siffror branschorganisationen Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) tog fram i mars 2021.

Nu agerar regeringen på branschens larmrapport och ger Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur miljökontrollerna vid kontrollbesiktningar ska kunna skärpas.

– Det är av största vikt att utsläppen från fordon minskar för att nå de svenska miljömålen. Regeringen vill därför se skärpta miljökrav i bilbesiktningen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett uttalande.

Tuffare besiktningskrav kan komma att införas för så väl personbilar, lastbilar och A-traktorer som ”övriga” fordon ”i den mån det bedöms relevant”, uppger regeringen i ett pressmeddelande. Transportstyrelsen ska redovisa uppdraget till Infrastrukturdepartmentet senast 15 februari 2023.

Tilltaget välkomnas av så väl FBB som forskningsinstiutet IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Vi ligger sämst till i EU. Därför är det extremt viktigt att den kommande utredningen ser över både nya metoder och skärpta gränsvärden och krav, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen i ett uttalande.

– Det är ett steg i rätt riktning. Vi behöver bättre kontroll av utsläppen av både kväveoxider och partiklar, och det bästa är förstås om det kan ske genom kontrollbesiktningen, säger Åke Sjödin, utsläppsexpert på IVL.

– Att minska utsläppen från vägtrafiken är viktigt ur hälsosynpunkt. Även om luften vi andas är mycket bättre nu jämfört med tidigare, så visar beräkningar att nästan 3.000 människor i Sverige dör i förtid varje år till följd av dålig luft som beror på avgasutsläpp från vägtrafiken, tillägger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL.

Idag undantas dieseldrivna fordon äldre än 20 år från modern utsläppskontroll. Om dessa kan komma att åter omfattas av kontroll igen får vi veta när Transportstyrelsen presenterar resultaten av sin utredning.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen