Begagnade bilar säljs dyrare än nya: ”Aldrig sett något liknande”

Snittpriserna på begagnade bilar har gått upp 17 procent de senaste två åren – och några modeller kostar nu mer begagnade än de gjorde när de var nya.

Begagnade bilar säljs dyrare än nya: ”Aldrig sett något liknande”
Mercedes G-Klass, här i AMG-vässat G 63-utförande, säljs riktigt dyrt på begmarknaden just nu.

Ovanligt många bilar säljs nu dyrare som begagnade än nya, visar siffror från bilhandelsplatsen Wayke. Även om snittpriset verkar ha nått högsta toppen då snittpriset sjönk med två procent i januari jämfört med december så ökar ändå vissa modeller i pris.

– Det här är historiskt, jag har jobbat i bilbranschen hela mitt liv och aldrig sett något liknande, det ska ju inte vara möjligt att en begagnad bil är dyrare än en ny, men det är det ju tydligen, säger Martin Fransson, vd på Wayke, i ett uttalande.

Anledningen till detta är en blandning av faktorer, exempelvis långa leveranstider på nya bilar på grund av komponentsbrist. En annan anledning till de höga begagnatpriserna är malusskatten som gör det dyrare att äga en ny bensin- eller dieselbil de första tre åren.

Fem modeller sticker ut

Dieselpickupen Toyota Hilux är en annan modell som är het på den svenska begmarknaden, enligt Wayke.

Att den redan höga (och snart ännu högre) malusskatten spelar in märks inte minst på listan av modeller som enligt Wayke vid flera tillfällen sålts dyrare begagnat än nytt:

Med undantag för två modeller säljs samtliga nämligen endast som renodlade förbränningsbilar som dras med rejäla utsläppssiffror. Transportbilen Ford Transit finns som elbil och suven Mitsubishi Outlander har funnits som laddhybrid, men det verkar inte som det är dessa bonusberättigade varianter som säljs dyrare.

– Det kostar mycket att äga dessa de första tre åren, de är också hett eftertraktade internationellt och svenska kronan är billig idag, fortsätter Martin Fransson.

Just Mercedes G-klass säljs även dyrare som begagnad än ny i USA, som ams kunde rapportera om nyligen. Enligt Henrik Holmlund, chef för begagnatförsäljningen på Volvo Car Retail, är det särskilt transportfordon och pickuper som går högt just nu.

– Till exempel byggföretag, som växer snabbt just nu, kan inte vänta på att ge nya anställda ett fordon, säger han i ett uttalande till Wayke.

Svenska begagnatmarknaden för bil, januari 2022: 

Försäljningspriser 

1 månad

3 månader

1 år

2 år

Bensin

1,6%

7,4%

18,8%

23,6%

Diesel

-0,8%

6,2%

3,3%

5,7%

El

-3,5%

11,4%

4,8%

29,9%

Elhybrid

1,4%

2,6%

9,4%

-0,1%

Laddhybrid

-4,4%

5,7%

11,9%

20,1%

Totalt

-2,0%

7,0%

9,0%

17,0%

         

Utbud

1 månad

3 månader

1 år

2 år

Bensin

-1,2%

4,0%

-5,9%

-17,0%

Diesel

1,4%

7,5%

-5,0%

-16,5%

El

24,7%

36,6%

45,1%

227,7%

Elhybrid

8,5%

0,4%

-43,6%

-23,9%

Laddhybrid

11,3%

13,8%

-3,0%

123,0%

Totalt

1,4%

6,7%

-5,9%

-12,6%

         

Försäljning - Antal

1 månad

3 månader

1 år

2 år

Bensin

29,2%

-5,4%

5,5%

-1,1%

Diesel

10,1%

-8,6%

-10,2%

-10,8%

El

78,0%

-12,7%

185,5%

249,1%

Elhybrid

29,3%

-19,0%

-3,0%

21,3%

Laddhybrid

57,2%

-3,9%

71,2%

177,6%

Totalt

21,4%

-7,6%

0,6%

-0,3%

Källa: Wayke

Jag kan tänka mig att betala mer för en begagnad bil än en ny.
34
373
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.