Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

I helgen går F1-säsongens första tävling av stapeln i Bahrain! Vi listar de största regeländringarna som ska göra F1 2022 till den bästa säsongen på väldigt länge!
Annons

Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

Köp F1- & Indycar-magasinet 2022 här!

Den här artikeln kommer från auto motor & sports F1- & Indycar-magasin 2022.

Just nu kan du beställa tidningen tillsammans med 6 nummer av tidningen och 3 månaders digital Premium för endast 199 kr plus porto!


1. Större däck ska ge bättre racing, men skymmer sikten

Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

Årets F1-däck är på 18 tum istället för som ifjol 13, för att mer likna vanliga bildäck. Omkretsen har gått från 660 mm till 720 mm. Vikten har dessutom ökat en aning, vilket totalt har gett oss 40 kg tyngre bilar: 795 kg. Förutom den estetiska skillnaden ska däcken inte överhetta lika snabbt som ifjol, den så kallade degraderingen ska vara mindre, vilket gör att förarna ska kunna köra hårdare. Uppbyggnaden är ny och gummiblandningen likaså.

Den största skillnaden för förarna verkar vara att däcken skymmer sikten i tajta kurvor och det kan bli svårare att hitta apex perfekt. Greppnivån sägs också vara lite lägre.

2. Ingen utveckling av drivlinan

Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

Dagens turbohybridmotorer har funnits i F1 i åtta år och utvecklingen har varit fantastisk. Men fram till 2026 får man inte fingra på tekniken, då kommer det ett nytt motorreglemente, med 100 procent biodrivmedel. Men om en tillverkare vill göra förbättringar som ska ge högre driftsäkerhet eller lägre kostnader ska det kunna godkännas.

3. Begränsningar av aerodynamikutvecklingen

Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

Tiden för vindtunneltester och datasimuleringar begränsas, och ju bättre teamet är desto kortare tid. Under första halvan av säsongen utgår man från resultatet under 2021, vilket ger Mercedes kortast tid och Haas längst. Efter halva säsongen gör man en ny fördelning av tid utifrån poängställningen i konstruktörs-VM.

Jämfört med 2021 får det bästa stallet 70 procent av fjolårstiden, medan det stall som ligger sist kan utnyttja 115 procent jämfört med 2021.

4. Budgettak ska ge jämnare racing

Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

Det maximala beloppet varje team ska få spendera under ett år är satt till 140 miljoner dollar, vilket är fem miljoner mindre än 2021. Men blir det fler än 21 lopp får man spendera 1,3 miljoner per extra tävling.

2023 ska maxbeloppet minskas till 135 miljoner dollar, om inte inflationen är högre än tre procent.
Men begränsningen gäller enbart utvecklingen av bilar och driften. Lönen till förarna och de tre högst betalda i varje team ingår inte. Inte heller marknadsföring eller verktyg.

5. Torsdagsträningen skrotas

Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

För att spara pengar och skona alla från alltför många resdagar är varje normalt GP numera tre dagar långt, med träningen senarelagd på fredagar. Men under de tre helger då man kör sprintrace blir det torsdagsträning som tidigare.

6. Obligatorisk tränings-möjlighet två gånger per år

Inför F1-premiären: 6 största regeländringarna för 2022

Det har varit tillåtet att testa nya förare på träningsdagarna, men många team har fokuserat på att låta sina ordinarie piloter få så mycket bantid som möjligt. Nu måste alla team erbjuda minst två testpass för nya förare, som maximalt får ha kört två Grand Prix.

Annons
Annons
Rulla till toppen