Bilmärkena som svenskarna ratar – på grund av kopplingen till Kina

PREMIUM Kinas hållning till Rysslands invasion av Ukraina har gjort svenska bilköpare mindre benägna att köpa bilar med kopplingar till landet. Det minst populära bilmärket är…
Annons

En enkät på vår hemsida om inställningen till kinesiska bilar har besvarats av 1 146 personer – vilket vittnar om engagemanget i frågan.

Enligt enkäten är det mycket tydligt att Kinas hållning till Ryssland har påverkat svenska bilköpares inställning till bilmärken från Kina och bilar byggda i Kina på ett negativt vis.

55 procent av de som svarat på enkäten har betänkligheter inför kinesiska bilar på grund av regimen och 12 procent på grund av ”kinesisk dominans inom företagande och produktion”. Ytterligare 11 procent är främst negativt inställda på grund av Kinas hållning mot Ryssland.

Hela 66 procent har blivit mer negativt inställda till kinesiska bilar efter krigsstarten, medan 33 procent inte har påverkats. En procent har blivit mer positiva till kinesiska bilar. Men vad definierar en kinesisk bil? Här går åsikterna isär.

 
 
 
 
 
 

Varumärkena som läsarna inte kan tänka sig att köpa

Listan över varumärken som läsarna inte kan tänka sig att köpa ger en vägledning. Observera att alla varumärken på den svenska marknaden inte var valbara, utan endast de som finns med i listan:

XPeng 77%
Aiways 74%
BYD 72%
MG 70%
Nio 63%
Polestar 40%
Volvo 36%
Tesla 29%
VW 21%
Audi 17%
BMW 15%

Det är tydligt att mindre kända kinesiska varumärken står sämre i kurs, som exempelvis XPeng och BYD. Samtidigt är det anmärkningsvärt att storsäljande MG ratas av hela 70 procent. 40 procent kan inte tänka sig en Polestar och 36 procent inte vill köpa en Volvo – illavarslande för de ”svenska” märkena.

Vad händer om vi vänder på frågan – vilka varumärken kan läsarna tänka sig att köpa?

 
 
 
 
 
 
BMW 72%
Audi 68%
VW 57%
Tesla  50%
Volvo  46%
Polestar 42%
Nio 16%
MG 16%
XPeng 13%
BYD 9%
Aiways 8%

Ju mindre kopplingen till Kina är desto större blir köpviljan, enligt vår enkät. Med tanke på att Volvo och Polestar kan sägas ha hemmaplan i Sverige är det uppseendeväckande att exempelvis tyska Audi och BMW står så mycket högre i kurs, bland de som fyllt i enkäten.

Vi återkommer med fler resultat från undersökningen, nästa gång ska vi analysera svaren kring vad som definierar en ”kinesisk bil” – vad är Volvo och Polestar?

 

 
 
 
 
 
 

Efter publiceringen av den här artikeln hörde Xpengs svenska PR-chef Veronica Nilsson av sig till auto motor & sport med en kommentar, där hon säger att Xpeng är ett oberoende bolag och att det inte har någon verksamhet i Ryssland. ”Företaget är ett oberoende bolag som grundades av entreprenörer och som idag är noterat på börserna i Hongkong och New York, med verksamhet i Kina, USA, Nederländerna och Skandinavien”, skriver hon.

 
 

Annons
Annons
Rulla till toppen