Bara en av tio ser Volvo som ett svenskt märke

PREMIUM Efter Rysslands invasion av Ukraina har svenskarnas inställning till Kina – som inte bojkottar landet – blivit mer negativ. Vad betyder det för Volvo och vilken nationalitet anser läsarna att Volvo har?
Annons

44 procent av läsarna anser att Volvo är ett ”svensk-kinesiskt” företag. Men 24 procent tycker att det är ett ”privat kinesiskt företag”, 21 procent säger att det är ”statligt kinesiskt” medan till 11 procent anser att det är ”svenskt”. Vad är rätt?

Fakta är att Volvo Cars till största delen ägs av det privata kinesiska företaget Geely Holding, via Geely Sweden. Samtidigt är Volvo Cars börsnoterat i Sverige och har huvudkontor här, även om Geely har 84 procent av rösterna.

Enligt uppgifter i Dagens Industri samäger Geely 80 bolag tillsammans med den kinesiska staten, varav flera är svartlistade i USA för sitt samröre med militären och för att ha installerat övervakningsutrustning i Xinjiangregionen där Uigurer sätts i fängelse.

Av de drygt 1 100 personer som har svarade på en enkät på vår hemsida är synen på Volvo och Polestar följande:

  Volvo Polestar
Kinesiskt privat företag 24% 22%
Kinesiskt statligt företag 21% 24%
Svenskt företag 11% 13%
Svensk-kinesiskt företag 44% 41%

Läsarna har alltså i stort sett samma syn på Volvo som på Polestar. Hälften lutar åt mer svenskt och den andra hälften åt att det är ett kinesiskt företag. Intressant är också att cirka en fjärdedel av de som fyllt i enkäten kopplar samman Geely – och därmed även Volvo och Polestar – med den kinesiska staten.

Däremot har Rysslands krig mot Ukraina och Kinas hållning till Ryssland inte påverkat Volvo och Polestar lika negativt som läsarnas inställning till landet.

66 procent har blivit mer negativt inställda till Kina, medan 49 procent blivit mer negativt inställda till Volvo och Polestar. Det är också värt att notera att 50 procent anser att det inte är någon skillnad på om bilen är ny eller begagnad, medan 41 procent ställer högre krav på nya bilar.

Att Geely fortsätter att sälja nya bilar i Ryssland, vilket inte Volvo och Polestar gör, har en negativ effekt. 32 procent har blivit mer tveksamma till Volvo och Polestar och 28 procent säger att man nu väljer bort märkena på grund av detta.

 
 
 
 
 
 

Annons
Annons
Rulla till toppen