Så ska Mazdas nya dieselmotor klara tuffa utsläppskraven

Mazda utvecklar en ny, 3,3 liter stor dieselsexa. Motorns storlek kan faktiskt ge renare utsläpp, enligt Mazda.
Annons

Många tänker kanske att loppet är kört för dieselmotorer är över. Efterfrågan på dieselbilar sjönk trots allt med 34 procent i Europa förra året, och hårdare utsläppskrav gör dem allt dyrare att utveckla. Flera biltillverkare har övergett dieselmotorerna till förmån för laddhybrider och elbilar.

Men Mazda har inte gett upp. De kommer att erbjuda en helt nyutvecklad, 3,3 liter stor sexcylindrig dieselmotor i sin nya flaggskeppssuv CX-60 – och de satar på att den kommer att klara de kommande Euro 7-kraven för utsläpp. Detta trots att ingen ännu vet hur tuffa de kommer att bli när de väl slås fast, speciellt inte de tillåtna gränserna för kväveoxider, eller NOx.

”En större motor håller temperaturerna nere”

Mazdas motor har större cylindervolym än någon annan dieselmotor för personbilar som säljs i Europa. Det var ett medvetet val, säger Joachim Kunz, chef på Mazdas europeiska utvecklingscenter.
– För att få låga NOx-utsläpp behöver vi låga förbränningstemperaturer. En större motor håller temperaturerna nere och det är bra både mot värmeförluster och för att minska NOx-utsläppen från motorn, säger han till Automotive News.

Enligt Joachim Kunz kommer den stora motorn dra ungefär lika mycket bränsle som en fyrcylindrig turbodiesel med samma effektuttag. Samtidigt kommer de lägre rå-utsläppen av kväveoxider innebära att mindre Adblue behövs i den selektiva avgasreningsprocessen.

Mazda CX-60 säljs också som bensin-laddhybrid med upp till 6 mils räckvidd på el. Med tanke på dieselpriserna här i landet är det sannolikt att många väljer den framför den nya dieselmotorn.

 
 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen