BMW visar nya 7-serien – och eldrivna i7
Så mycket kostar lyxskeppet i Sverige.

På onsdagen presenterade BMW en uppdaterad version av sin flaggskeppssedan. Modellen får en lyxig make-over i stil med suvmodellen X7 – i fronten hittar vi BMW:s nya, tvådelade strålkastare och interiören får samma fristående, böjda infotainmentskärm som bland andra iX och X7.
Den uppdaterade bilen får också en mer kraftfull V8-motor, avancerade förarassistanssystem och en 31-tumsskärm med 8k-upplösning för baksätespassagerarna som kan fällas ned från taket.
Elbilen först ut i Europa
Men den stora nyheten är att 7-serien nu för första gången erbjuds med eldrift. I stället för att utveckla en dedikerad elbil har BMW valt att anpassa den befintliga plattformen för eldrift, precis som de gjorde med småsyskonet i4.
I Europa kommer eldrivna i7 lanseras först – bensin- och dieselmotorerna kommer senare. Debutmodellen heter xDrive60 och har som namnet antyder dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Totaleffekten är 544 hästkrafter – exakt samma siffra som i i4 M50. Det ska tillsammans med ett vridmoment på 745 Nm få bjässen att accelerera från 0–100 km/h på 4,7 sekunder och toppa 240 km/h.
Batteriet har ett användbar kapacitet på 101,7 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 62,5 mil enligt WLTP. Vid en snabbladdare ska bilen kunna laddas från 10–80 procent på 34 minuter.
En ännu snabbare eldriven version, kallad i7 M70 xDrive, kommer under 2023 med över 600 hästkrafter och 1 000 Nm. BMW har också flera laddhybridversioner på gång – bland annat kommer toppmodellen M760 xDrive, som tidigare haft en V12-motor, nu ha en ladddybriddrivlina med 571 hk, 800 Nm och en elektrisk räckvidd på upp till 84 km.
Men först ut är alltså helelektriska i7 xDrive60. Den lanseras i Europa i november i år, men kan beställas hos svenska BMW-handlare redan nu. Priserna börjar på 1 580 000 kronor.