BMW visar nya 7-serien – och eldrivna i7

Så mycket kostar lyxskeppet i Sverige.

BMW visar nya 7-serien – och eldrivna i7
BMW:s njurgrill har vuxit kraftigt de senaste åren. Är det här ett nytt rekord?

På onsdagen presenterade BMW en uppdaterad version av sin flaggskeppssedan. Modellen får en lyxig make-over i stil med suvmodellen X7 – i fronten hittar vi BMW:s nya, tvådelade strålkastare och interiören får samma fristående, böjda infotainmentskärm som bland andra iX och X7.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Den fristående, böjda skärmen känner vi igen från iX, i4 och X7.

Baksätet i nya 7-serien kan utrustas med en nedfällbar tv-skärm med 8k-upplösning.

Den uppdaterade bilen får också en mer kraftfull V8-motor, avancerade förarassistanssystem och en 31-tumsskärm med 8k-upplösning för baksätespassagerarna som kan fällas ned från taket.

Elbilen först ut i Europa

Men den stora nyheten är att 7-serien nu för första gången erbjuds med eldrift. I stället för att utveckla en dedikerad elbil har BMW valt att anpassa den befintliga plattformen för eldrift, precis som de gjorde med småsyskonet i4.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Med Shadowline-paketet blir grillen svart. Då syns den inte lika mycket.

I Europa kommer eldrivna i7 lanseras först – bensin- och dieselmotorerna kommer senare. Debutmodellen heter xDrive60 och har som namnet antyder dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Totaleffekten är 544 hästkrafter – exakt samma siffra som i i4 M50. Det ska tillsammans med ett vridmoment på 745 Nm få bjässen att accelerera från 0–100 km/h på 4,7 sekunder och toppa 240 km/h.

Batteriet har ett användbar kapacitet på 101,7 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 62,5 mil enligt WLTP. Vid en snabbladdare ska bilen kunna laddas från 10–80 procent på 34 minuter.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eldrivna i7 får blå accenter och speciella fälgar.

En ännu snabbare eldriven version, kallad i7 M70 xDrive, kommer under 2023 med över 600 hästkrafter och 1 000 Nm. BMW har också flera laddhybridversioner på gång – bland annat kommer toppmodellen M760 xDrive, som tidigare haft en V12-motor, nu ha en ladddybriddrivlina med 571 hk, 800 Nm och en elektrisk räckvidd på upp till 84 km.

Men först ut är alltså helelektriska i7 xDrive60. Den lanseras i Europa i november i år, men kan beställas hos svenska BMW-handlare redan nu. Priserna börjar på 1 580 000 kronor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
200
224
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.