Läsarna svarar: ”Hyckleri” att rata kinabilar

Läsarnas åsikter kring kinesiska bilar skiljer sig kraftigt åt. Här är de vanligaste argumenten för att köpa Volvo och andra bilar från Kina.
Annons

I skrivande stund har över 1 300 läsare fyllt i vår enkät kring kinesiska bilar. Det har skrivits hundratals kommentarer om ämnet, som verkligen engagerar. Många är negativt inställda, men här har vi valt ut tio citat från enkätsvarare som är lite mer positiva till att köpa kinesiskt:

”Volvos huvudkontor ligger i Sverige”

En läsare tycker att Geelykoncernens ägande av Volvo varit gynnsamt för tillverkaren.

”[…] sedan Geelys köp av Volvo från Ford har Volvo utvecklats positivt och skapat många nöjda kunder och arbetstillfällen i Sverige. Geely har inte plockat ut någon större mängd vinst utan återinvesterat för att bli ännu bättre och skapa fler arbetstillfällen.”

”Ingen snackar om Daimler och Lotus”

En annan, som utger sig för att vara anställd på Volvo Cars, tycker att även andra tillverkare som Geely äger andelar i bör nämnas, särskilt Mercedes-Benz (tidigare Daimler) och Lotus:

”Volvo är och förblir svenskt. Vårt huvudkontor ligger i Sverige, vårt designkontor i Göteborg, vår största fabrik i Göteborg. Jag blir provocerad av alla som säger att vi är ett kinesiskt företag. Vår ägare är en kinesisk privatperson, som äger stora delar av Daimler, Lotus och så vidare. Ingen snackar om det …”

”Det är hyckleri!”

Gränsdragningen kan bli svår för bilköpare som vill bojkotta Kina, poängterar en läsare:

”Alla bilar oavsett märke innehåller en mängd komponenter från Kina, så det blir lite hyckleri att man ska välja bort en kinesisk bil. I så fall är alla bilar kinesiska och vi får välja bort alla.”

”Gynnar Sverige”

Att köpa en bil från Volvo Cars, som aktienoterades på Stockholmsbörsen i höstas gynnar Sverige mer än Kina, lyder ett annat enkätsvar:

”Att köpa en Volvo/Polestar gynnar svenska intressen och även aktieägare av Volvo Cars. Det övertrumfar att en del av intäkterna går till Kina.”

”Allt kommer från Kina”

Det går inte att undvika Kinesisk tillverkning och värre, menar den här läsaren:

”Det här skriver jag på en iPhone som troligtvis har skruvats ihop av arbetare i Kina. Batteriet i de flesta prylar jag har kommer med stor sannolikhet delvis från litiumjongruvor i Kongo som hanteras av barnarbetare. Och så vidare … ”

”Volvo står för västerländsk kultur”

Att Volvo Cars och Polestar ägs av kinesiska Geely gör dem inte kinesiska, framhåller ytterligare en läsare:

”Man måste se till mer än var ägarna kommer ifrån. Var är bilen utvecklad? Hur drivs bolaget? Vilka styr bolaget operativt? Det är ganska larvigt att hävda att Volvo/Polestar är ”kinesiska” företag bara för att huvudägaren är från Kina. De handlas på svenska börsen, huvudkontor i Sverige och utveckling i Sverige, västerländsk kultur.”

”Priset avgör”

För många lär plånboken styra:

”Är kvaliteten bra och priset rätt så köper jag oavsett märke i grillen och tillverkningsland.”

”Då ska vi också bojkotta USA”

Andra diktaturer, såväl som USA, är minst lika värda bojkott. Det antyder en läsare som även är inne på hur svårt det är att undvika kinesiska produkter:

”Om man ska försöka undvika kinesiska produkter ska man i princip inte köpa någonting. Majoriteten av produkterna i våra hem har producerats i Kina. De som inte kommer från Kina har kinesiska komponenter eller så har de fraktats av kinesiska bolag och gått genom hamnar som drivs av kinesiska företag.

Det finns många fler länder än Kina som har diktatur, ska vi bojkotta alla dessa? USA ljög om att Irak hade massförstörelsevapen och startade ett krig där 100 000-tals miste livet. Ska vi bojkotta amerikanska produkter som Ford, Tesla och …”

”VW har investerat 150 miljarder med kinesiska staten”

Att döma Volvo för sina ägare men inte Volkswagengruppen för sina stora investeringar i Kina är dubbelmoral, lyder ett svar:

”Det är intressant att folk inte kan tänka sig en Volvo, samtidigt har VW som man kan tänka sig att köpa investerat över 150 miljarder i fabriker i Kina de sista två åren, tillsammans med statliga kinesiska bolag. Dubbelmoral.”

”MG är statligt, Volvo ett privat företag”

Till sist har flera läsare poängterat att det en gång i tiden brittiska bilmärket MG, som numera ägs av den statliga kinesiska storkoncernen SAIC, är betydligt mer kinesiskt än Volvo:

”Det är skillnad på privata och statliga företag. Volvo är ett privat kinesiskt företag som finns på svenska börsen. Men MG är ett statligt kinesiskt företag.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen