Lamborghini, Aston Martin och McLaren samlas hos Semler i Stockholm

Det är världs-showroompremiär för Lamborghini Huracán Tecnica och samtidigt premiärhelg för Semler Premiums nybyggda hall i Järfälla utanför Stockholm. Och på övervåningen står de verkliga dyrgriparna …

Lamborghini, Aston Martin och McLaren samlas hos Semler i Stockholm
Nya Lamborghini Huracán Tecnica bjuder också på fyrhjulsstyrning.

Lamborghini fortsätter att utveckla avancerade specialversioner. Tecnica är en lättare version av Huracán, bantad 50 kilo till 1 379 kg. V10-motorn är fortfarande på 640 hk och 0–100 km/h går på 3,2 sekunder. Kylningen till både drivlina och bromsar ska dessutom vara förbättrad.

Bilen gör sin världs-showroomsdebut i Sverige, eftersom den tidigare bara visats digitalt och på event!

Ännu mer intressant för de som bor i Stockholmstrakten är kanske att Semler Premium Sweden byggt en ny, snygg hall i Järfälla där man även säljer och servar Aston Martin och McLaren.

 

Lamborghini Huracán Tecnica har lägre vikt och högre effekt än vanliga Huracán.

Samtidigt som stora delar av bilvärlden satsar mer och mer på att sälja bilar online går det inte att "knappa hem" sin Lamborghini på mobiltelefonen. Exklusiva bilar ska säljas på plats, på ett personligt vis.

Redan nu har elva Tecnica beställts i Sverige och i helgen har ytterligare åtta personer bokat in en sittning …

Lägg din order nu och bilen kommer förmodligen efter årsskiftet 2023, men det är blixtleverans jämfört med exempelvis Urus som det är 13 månaders väntetid på. Prislappen startar på 193 000 euro, plus skatter och utrustning.

I verkstaden står en 620-hästars Huracán Super Trofeo EVO redo för nästa bandag.

För dig som inte har full koll på Lamborghinis historia kommer här några intressanta fakta: Ferucci Lamborghini började som traktortillverkare men älskade snabba sportbilar. Eftersom han inte tyckte att de som fanns (Ferrari) var tillräckligt bra startade han sin egen tillverkning 1963.

Som för så många sportbilstillverkare var bilarna lika snabba som utflödet av pengar och på 1970-talet tvingades Ferucci sälja sitt livslverk – trots ikoner som Miura och Countach – och företaget slussades hit och dit med Chrysler som en mellanhamn, till dess att VW-gruppen tog över 1998.

2001 byggdes det 297 bilar medan det tillverkades drygt 8 400 stycken 2021. Från ursprungsfabrikens 10 000 kvadratmeter har man nu 160 000 kvadratmeter. Bästsäljaren är Urus med drygt 5 000 bilar, och Huracan på andra plats med drygt 2 500 stycken. 

Vinstmarginalen är numera upp i riktigt höga 20 procent och Lamborghini ska investera 1,8 miljarder euro under de närmaste fem åren, för att modernisera hela modellprogrammet och få ner koldioxidutsläppen med 50 procent till 2025.

 

En ren elbil från Lamborghini lär dröja till slutet av årtiondet – för varumärket handlar väldigt mycket om ljudsensationen. Nya Huracan Tecnica utlovas som alla andra Lambos låta riktigt härligt, trots att vi lever i partikelfiltrens tidevarv. Motorljud från högtalare är för övrigt bannlyst!

En extremt exklusiv samling med lättade SV-modeller.

På övervåningen i den nya hallen står en liten men väldigt exklusiv samling av SV-modeller varav den äldsta kanske är vackrast, mest värdefull är den i alla fall. 1972 kostade en Lamborghini Miura SV 68 000 kronor. Nu är den värderad till 35 miljoner …

 
Lamborghini är min favorit bland sportbilsmärken!
93
76
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.