EU-förbud mot förbränningsmotorbilar närmar sig

EU-parlamentet röstade ja till förslaget, som ska träda i kraft 2035. Men vägen till nollutsläpp från nya bilar blir långt ifrån så tuff för biltillverkarna som den borde vara, anser tankesmedjan Transport & Environment.

EU-förbud mot förbränningsmotorbilar närmar sig
2035 kommer i praktiken inga nya bilar med förbränningsmotor få säljas i EU, om förslaget går igenom.

Denna artikel har uppdaterats. I en tidigare version var otydligt att EU-förslaget ännu inte röstats igenom av alla instanser. Fram tills Europaparlamentet röstat på förslaget är det fortsatt möjligt att göra ändringar i det.


2035 ska alla nya bilar vara eldrivna. Detta enligt ett förslag som nu röstats igenom i Europaparlamentets miljöutskott. Med det verkar det nu ännu säkrare att förslaget, som även måste röstas igenom av Europaparlamentet, träder i kraft.

Enligt förslaget ska tillverkarna också kapa sina koldioxidutsläpp med 20 procent till 2025 jämfört med 2021. 2030 ska utsläppen ha sänkts med 55 procent och 2035 ska de vara noll.

Man röstade också för att ta bort rabatter på elbilar, eftersom man anser att de inte längre fyller något syfte, vilket exempelvis Volvos förre vd Håkan Samuelsson också uttryckt i en intervju.

Bilföretagen kommer även fortsättningsvis att få rabatter på sina koldioxidutsläpp om man utrustar bilarna med viss teknik. På så vis tillåts de släppa ut mer i verkligheten än vad gränserna egentligen tillåter. Fram till 2024 är rabatten 7 gram/km, och sedan fasas den ner till 5 gram/km 2025, 4 gram 2027 och 2 gram till slutet av 2034.

Från 2025 och framåt ska en årlig rapport om omställningens inverkan på bilköparna, sysselsättningen, andelen koldioxidfri energi och andrahandsmarknaden presenteras. EU ska också ta fram ett regelverk för hur man ska räkna ut livscykelanalyser för bilar och bränslen samt utsläpp från bilarna.

Syntetiska bränslen fick nobben

Miljöutskottet röstade därtill nej till att syntetiska bränslen ska räknas som nollutsläpp, vilket skulle ha varit ett sätt att gå runt stoppet för helt elektrifierade bilar.

Alex Keynes, chef för rena fordon på den gröna tankesmedjan Transport & Environment kommenterde beslutet:

– De nya reglerna hjälper till att pressa ner priserna på elbilar, men boomen för elbilar kommer att skjutas framåt tio år om inte nya regler införs 2027 och målsättningarna för 2030 skärps, säger Keynes i ett uttalande.

Han menar också att dagens beslut lär innebära att många länder inte kommer att nå sina klimatmål.

Men, än är det möjligt att detaljer i förslaget ändras. Härnäst väntas hela EU-parlamentet rösta på förslaget i juni. Därefter ska lagens slutliga utformning förhandlas med medlemsländerna i ministerrådet.

 

Regelverket borde vara tuffare för bilindustrin.
212
720
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.