Försäkringsbolag varnar för mopedbilar – var fjärde är inblandad i en olycka

Mopedbilarna är överrepresenterade i olycksstatistiken, enligt försäkringsbolaget Ifs siffror. Nu varnar bolaget för mopedbilarnas bristfälliga krocksäkerhet.
– Det är viktigt att föräldrar tar ansvar, säger Ifs motorexpert Johan Granholm.

Försäkringsbolag varnar för mopedbilar – var fjärde är inblandad i en olycka
Mopedbilar råkar ofta ut för skador, enligt försäkringsbolaget Ifs statistik.

Antalet mopedbilar har ökat kraftigt i Sverige de senaste fem åren. Sedan 2018 har beståndet ökat med nästan 50 procent, enligt siffror från statliga Trafikanalys. Koncentrationen är störst i Osby i Skåne där det finns 8 mopedbilar per 1 000 invånare, följt av Danderyd (drygt 8) och Upplandsbro (cirka 5).

Inte helt oväntat har det ökade beståndet också lett till en ökning i antlet skador, enligt If. Pandemiåret 2020 var dock lugnt, med en minskning i antalet skador som lär ha berott på att flera skolor hade hemundervisning.

Sedan small det. 2021 anmäldes en skada på var fjärde mopedbil försäkrad hos If. Det innebär att skadefrekvensen nu är tillbaka på ungefär samma nivå som 2019, noterar man.

"Falsk känsla av trygghet"

"Även om det i regel är säkrare att sitta i en kaross, jämfört med exempelvis på en vanlig tvåhjulig moped, ger detta en falsk känsla av trygghet", skriver If. Många mopedbilar saknar nämligen viktiga säkerhetssystem i dag, något även Nationalföreningen för trafiksäkerhet upplyst om.

Plastkarosser är vanliga, vilket ger ett dåligt krockskydd. Dessutom har många mopedbilar sämre säkerhetsbälten. Det är inte heller ovanligt att de saknar eller har bristfälliga versioner av krockkuddar.

Samtidigt får mopedbilarna – som begränsas till 45 km/h – köras på allmänna vägar, där andra fordon får köras i upp till 100 kilometer i timmen. En krock kan därför få katastrofala följder.

Kort trafikutbildning

Mopedbilar får köras av 16-åringar och kräver bara AM-behörighet, precis som EU-mopeder. Det innebär en utbildning på 12 timmar varav fyra timmars praktisk träning på en vanlig moped. Samtidigt tar mopedbilen mycket större plats på vägen. Det ligger ett stort ansvar på föräldrar till barn som har mopedbil, menar If:s expert.

– Det är viktigt att föräldrar tar ansvar för sina barns säkerhet. Om ditt barn kör mopedbil, åk med i passagerarsätet och se till att barnet kör tryggt. Glöm inte heller att testa olika väglag och väder. Diskutera trafiksäkerhet hemma och öva regler tillsammans, säger Johan Granholm.

Jag skulle låta mitt barn köra mopedbil.
19
112
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.