Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!

Efter många turer är den nu klar att visas och säljas. Prislappen för Mercedes-AMG One, en formel 1-bil för landsväg, är hisnande 35 miljoner kronor. Men innan du slår till ska du ta höjd för servicekostnaderna!
Annons

Turerna har varit många – och ett tag cirkulerade rykten att den aldrig skulle bli verklighet.

Men nu är den här: Med den 1 063 hk starka hyperbilen Mercedes-AMG One flyttar tyskarna formel 1-teknik ut på landsvägen. Och det mesta är extremt, inte minst prislappen på ca 35 miljoner kronor (2,75 miljoner euro + moms). För pengarna får du en hypersportbil som är ovanlig i alla hänseenden.

– Under hela utvecklingsperioden har många trott att projektet skulle vara omöjligt att genomföra. De enorma tekniska utmaningarna att göra en modern Formel 1-drivlina lämplig för vardagsbruk har utan tvekan tvingat oss att pusha våra gränser, erkänner AMG-basen Philipp Schiemer.

Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
Såväl kaross som chassi (monocoque) är tillverkad i kolfiber.

Den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton, som varit med och finslipat bilens kördynamik, har lagt en bindande beställning på ett exemplar. Precis som hans förre stallkamrat Valtteri Bottas och tidigare F1-stjärnor som Nico Rosberg och David Coulthard.

– Bilen beter sig som en kanonkula. Den accelererar otroligt och låter som en racerbil, säger Lewis efter tester på en tysk racerbana.

Men innan du bokar bör du ta höjd i budgeten för servicekostnaderna:

Enligt en Instagram-användare anger Mercedes-AMG i säljkontraktet att One ”förutom ordinarie service kräver ytterligare en service varje 5.000 mil då kritiska komponenter i drivlinan kontrolleras”.

Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
AMG One har mängder av aerodynamiska lösningar som ska öka marktrycket vid sportig körning.

Denna lilla extraservice kan kosta ”upp till max 850 000 euro (8,6 miljoner kronor)”. En uppgift som AMG bekräftade till vår tyska systertidning auto motor und sport. Nu är detta ett värsta-scenario där hela drivpaketet behöver bytas.

En mer normal service ska utföras en gång om året eller för varje 500 mil. Någon prisuppgift för den finns inte.

Bilen har två säten, en kolfiberkaross och -monocoque som bär drivlinan som består av en mittmonterad Formel 1-motor med hybridteknik och separata elmotorer för varje framhjul. Med hjälp av reduktionsväxlar och motorelektronik kan drivningen av framhjulen påverka kurvbeteendet genom momentvektoring. Kraften till bakaxeln överförs via en automatiserad 7-växlad manuell låda och differentialbroms.

Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
Ventilation av hjulhusen. Den kan sänkas ner i läget ”Race DRS” för att förbättra accelerationen.

När du trycker på startknappen kör One till en början helt elektriskt – med en 120 kW elmotor på vardera framhjul och en på vevaxeln. En fjärde elmotor på 90 kW sitter på axeln mellan avgasturbinen och kompressorn och accelererar kompressorhjulet till 100 000 r/min och bygger därmed upp laddtryck innan avgasflödet är tillräckligt starkt. En teknik som också kommer från Formel 1-bilen. 

De fyra överliggande kamaxlarna i förbränningsmotorn är kugghjulsdrivna, ventilfjädrarna är pneumatiska vilket tillåter ett maximalt varvtal på 11 000 r/min. Det är mindre än i F1-bilen eftersom racingbränslet är utbytt och man måste ha bättre hållbarhet i gatbilen.

Den 1,6 liter stora V6:an från F1-säsongen 2015 ger 574 hk vid 9 000 r/min. Litereffekten är inte vardagsmat: 359 hk per liter slagvolym!

Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
En tron för de utvalda. Prislappen (i Tyskland) ligger runt 35 miljoner kronor.

För att klara avgaskraven för Euro 6-certifiering har motorn två insprutningssystem: antingen sprutas bränslet direkt in i förbränningsrummen eller indirekt i insuget. Bilen har fyra vanliga katalysatorer, två keramiska katalysatorer och ett bensinpartikelfilter varför AMG-chefen Schiemer beskriver hanteringen av avgaserna som en ”uppgift för Herkules”.

Officiella data: Från stående start till 200 km/h på sju sekunder och en reglerad toppfart på 352 km/h. Energin i det 8,4 kWh stora batteriet ska räcka till 18,1 kilometers körning. Total systemeffekt: 1 063 hästkrafter.

Vid rullning och inbromsning kan 80 procent av elmotorernas energi återvinnas och lagras i ett litiumjonbatteri. Ett kylsystem ser till att batteriet (i fordonsgolvet bakom framaxeln) alltid hålls vid sin optimala arbetstemperatur på 45 grader. Elsystemet är på 800 volt.

Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
Formel 1-känslan är påtaglig, och det är meningen.

Fram- och bakhjul styrs av fem länkar med push rod-fjäderben. Dämpningen av chassit kan justeras i tre steg: Comfort och Sport har fyra olika körprogram avsedda för landsväg. Sport+-läget är reserverat för körprogram på racerbana. Karossen kan också sänkas – 37 millimeter fram och 30 millimeter bak – för att skapa mer marktryck vid maximal attack på racerbana.

Det kolfiberkeramiska bromssystemet har ventilerade och perforerade bromsskivor med 398 millimeter (fram) och 380 millimeter (bak) i diameter. Bromsoken har sex kolvar fram och fyra bak. Hjulen – aluminium som standard och magnesium som tillval – är delvis täckta med kolfiberkåpor för att förbättra aerodynamiken.

Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
De stora bakvingarna regleras hydrauliskt.

Aerodynamiken är aktiv och genereras marktryck redan vid 50 km/h. I läget ”Race” fälls de främre vingklaffarna upp, bakvingen dras ut helt, hjulhusgälarna öppnas och biolen sänks. Enligt AMG ökar detta marktrycket fem gånger jämfört med vanlig landsvägskörning. Läget ”Race DRS” snabbar på accelerationen genom att de bakre vingklaffarna dras in och gälarna ovanför hjulhusen stängs.

Till skillnad från en Formel 1-bil har One både ABS och ESPS – det sistnämnda går att stänga av. Michelin har specialutvecklat däcken, Pilot Sport Cup2R M01 i dimension 285/35 ZR19 fram och 335/30 ZR20 bak.

Mercedes-AMG One ska göra sin publika premiär vid Festival of Speed på Goodwood den 23-26 juni, nästan fem år efter den premiärvisades på Frankfurtsalongen.

Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
Både strålkastare och bakljus har LED-teknik.
Mercedes-AMG One är här – servicen kan kosta 9 miljoner kronor!
Annons
Annons
Rulla till toppen