Så mycket kostar nya elbilen BMW iX1

Den nya tredje generationen av BMW:s minsta suv får en ny elektrisk variant, iX1, som ersätter i3 som märkets elektriska instegsmodell. Så mycket kostar den.
Annons

Både den utgående generationen av BMW X1 och den nu nedlagda elbilen i3 som nya BMW X1 (U11) ersätter blev långlivade. Gamla X1 (F48) fick leva knappt sju år och lilla i3 hela nio.

Den nya tredje generationen är större på alla håll och kanter jämfört med föregångaren. På längden mäter den nu exakt 4,5 meter, medan bredden är 1 845 mm och höjden 1 642 mm.

Invändigt påminns vi om nyligen presenterade BMW 3-serie facelift. Nya X1 har likt den fått två rejäla skärmar: en för instrumenteringen på 10,25 tum en med pekfunktion för infotainmentsystemet på 10,7 tum.

Flera drivlinor kommer att erbjudas vid lanseringen i oktober, inkluderande två bensinmotorer och två dieslar. Samtliga kombineras med en 7-växlad dubbelkopplingslåda. Nya X1 är framhjulsdriven i grundutförande, men fyrhjulsdrift kommer att finnas som tillval.

På sikt ska även några milhybrider lanseras. Mest intressant för Sverige är dock den helt eldrivna varianten iX1, samt laddhybriden X1 eDrive30 med 78–89 km räckvidd som kommer lite senare.

Så mycket kostar elbilen BMW iX1

Om det är osäkert vilka varianter av nya BMW X1 med förbränningsmotor som ska lanseras här i Sverige så vet vi i alla fall redan nu att elbilen BMW iX1 ska släppas här. Bilen går nämligen redan nu att beställa hos BMW-handlarna.

Det svenska grundpriset är 610 000 kronor för BMW iX1 xDrive30. Som tilläggsnamnet antyder är den då fyrhjulsdriven, något som skiljer den från den Kina-tillverkade ”elbilsparentesen” BMW iX3 som bara finns med bakhjulsdrift.

BMW iX1 har två elmotorer, med en sammanlagd systemeffekt på 230 kW (313 hk). 0–100 km/h sprintar den på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 180 km/h.

Batteripaketet är på 64,7 kWh. Det ska räcka för att köra mellan 413 och 438 km på en laddning, enligt WLTP-norm. Två olika trefas AC-ombordladdare erbjuds: en på 11 kW och en på 22 kW.

När det kommer till DC-snabbladningen är taket på 130 kW och då ska det ta 29 minuter att ladda 10–80 procent, enligt BMW. Den siffran lär vara uppnåbar även utanför sommarmånaderna – BMW iX1 har batteriförvämning.

Produktionen av BMW iX1 ska inledas i november, så den som lägger en beställning idag kan nog förvänta sig att få sin bil strax runt årsskiftet.

Annons
Annons
Rulla till toppen