Toyota försvarar sig: ”Kunderna måste få välja”

Toyota får återigen slå tillbaka mot kritiken som fortsätter riktas mot den japanska giganten. Men det är inget som verkar rubba Toyota som fortfarande står fast vid sin strategi.
Annons

Toyota har försvarat sig mot de kritiker som påstår att Toyota varit långsamma med övergång till elbilar. Den japanska biljätten uppger i sitt försvar att man behöver erbjuda olika drivlinor för att passa olika marknader och kunder, något som Automotive News rapporterat om.

Detta är fortsättning på den sorts kritik som riktade sig mot Toyota senast ifjol

Toyotas mål kvarstår och det är, enligt teknologichefen Masahiko Maeda, att bilmärket ska bli koldioxidneutralt. Detta kom som svar på den kritik som den danska pensionsfonden riktade mot Toyota i samband med den årliga årsstämman som ägde rum i onsdags.

AkademikerPension, som fonden heter, vill att Toyota ska avstå från lobbyverksamheten som handlar om att man undergräver övergången till elbilar.

Samtidigt trycker Maeda på att det är kunderna som väljer. Därför vill Toyota i fortsättningen erbjuda ett variationsrikt utbud för att se till att så många som möjligt blir nöjda. 

Vill inte ställa om helt till el

Toyota hävdar dessutom att hybrider har sin plats, i synnerhet på de marknader där infrastrukturen inte är redo att stödja en övergång till elbilar.

Toyota undersöker samtidigt lösningar gällande grönt bränsle för bilar med förbränningsmotorer. 

Att Toyota är försiktiga med omställningen till elbilar är ingen nyhet. I år förväntas man sälja runt 7 000 exemplar av den nya elbilen bZ4X. I direkt jämförelse med Volkswagen, som under Q1 i år redan levererat mer än 30 000 ID.4:or, framgår det tydligt hur pass efter Toyota är när det gäller elbilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen