Till att börja med kan vi säga att BMW enbart kommer erbjuda kombikarossen till den saltare Competition-varianten av M3. Det betyder att den 3,0 liter stora raka turbosexan levererar 510 hästkrafter och 650 Newtonmeter.
Allt detta innebär att 0–100 km/h avverkas på 3,6 sekunder. Toppfarten ligger på den vanliga 250 km/h-spärren, väljer man däremot till M Driver’s Package så kan man gasa på upp till 280 km/h.
Motorn samverkar med en åttastegad M Steptronic automatlåda. Tre olika växlingsprogram erbjuds med olika profiler. Vill man växla själv finns självklart paddlar bakom ratten. Drivningen till alla fyra hjul hanteras av BMW:s M xDrive-system.
Utöver den vanliga 4WD-inställningen kan man som förare skifta till 4WD Sport som gör att drivningen till bakhjulen prioriteras. Vill man vifta med baken ännu mera så stänger man av antisladdsystemet – då blir nämligen BMW M3 Touring helt bakhjulsdriven.
BMW säger självfallet att de inte velat tumma på M-känslan när det kommer till M3 Touring. ”Dynamisk prestanda och precision” är alltså något vi förväntar oss kunna skriva i ett kommande test.
Nytt rekord och 10 sekunder snabbare än Mercedes-AMG E 63 S kan också BMW M3 Touring skryta med.
Inför den officiella lanseringen idag 23 juni på Goodwood Festival of Speed testades bilen runt Nürburgring. Där satte den rekord med en tid på 7:35,06 i kombiklassen. Det är väldigt nära tiden som den 1 020 hästar starka Tesla Model S Plaid satte nyligen. BMW M GmbH firar även 50 år i samband med festivalen.
Orderböckerna öppnas i september och produktionen drar igång i november. Priserna är inte satta än men prisskillnaden från BMW M3 Competition sedan förväntas ligga på samma nivå som mellan andra Sedan- och Touring-modeller i 3-serien.
Enligt sajten Motor1 blir grundpriset ute i Europa 97 800 euro, eller ungefär en miljon kronor.