Film: Alrik kör ”Halv-Lamborghinin” BMW M1

M-avdelningen fyller 50 år och BMW säger att "M" är världens starkaste bokstav. Men hur började allt? Alrik har har tagit en kort tur i den första äkta M-bilen, i ett av de 455 exemplaren som byggdes och som i dagsläget kostar runt 7 miljoner kronor.
Annons

BMW M1 är en ikon i bilvärlden, inte minst för att vara det officiella startskottet för BMW:s M-prestandabilar och den visades för första gånen på Parissalongen 1978. I samband med årets bilutställning vid Villa d`Este bjöd BMW in att provköra klassiker och Alrik greppade snabbt M1 och 3,0 CSL – två riktiga drömbilar. Vem har inte dessa på sin lista över bilar man väldigt gärna vill köra? Det blev en timme med vardera bilen, och det kommer givetvis också en film med CSL.

BMW Motorsport GmbH, ett dotterbolag till BMW, grundades redan 1972, för att driva märkets motorsportsatsningar och först ut var 3,0 CSL, som alltså inte fick heta ”M”. Styrkta av alla segrar i standardvagnsracing med 3,0 CSL och 320 beslutade sig BMW för att satsa på GT-racing, för bland annat utmana Porsche.

Designkonceptet BMW Turbo från 1972, designat av Paul Bracq, var inspirationskälla och nu skulle det byggas en riktigt snabb mittmotorbil. Projektet drogs igågn 1976 och man vände sig till Lamborghini för att få hjälp att bygga de 400 exemplaren som krävdes för att homologera bilen, och för att konstruera märkets första mittmotorbil. Det enda som BMW bidrog med från början var den raka sexcylindriga motorn på 3,5 liter och fyrventilsteknik.

Tyvärr var Lamborghinis ekonomi inte stabil och projektet försenades och flyttades så småningom hem till Tyskland och tävlingsbilen med 470 hk mot gatbilens 277 hk blev klar först 1980. Men förändringar i reglementet gjorde att bilen inte passade in och även om man tävlade en del blev det aldrig succé. BMW:s fokus flyttades till Formel 1 där man levererade motorer till Brabham – med mycket större framgång.

Men tävlingsframgångar eller ej, BMW M1 är en av bilhistoriens ikoner som tickar många boxar: låg produktionsvolym, distinkt design, spännande historia och givetvis födelsen av BMW:s M-bilar. Vilken är din absoluta drömprovkörning?

Annons
Annons
Rulla till toppen