Volvos försäljningsras – kraftig nedgång jämfört med 2021

Volvos senaste försäljningsrapport visar en nedåtgående trend på grund av de nedstängningar man drabbats av.

Volvos försäljningsras – kraftig nedgång jämfört med 2021
Onlineförsäljningen har däremot ökat med hela 86 procent.

49 904 är antalet bilar som Volvo Cars sålt under juni månad. Jämfört med samma månad ifjol är det globalt en nedgång med hela 26,9 procent, en minst sagt dyster siffra för Volvo. Framför allt har nedgången varit påtaglig i Europa, med en sammanlagd minskning på 44,1 procent.

Anledningen bakom raset är framför allt relaterat till de nedstängningar som ägt rum i Kina i samband med fortsatta problem med Covid-19. Nedstängningen orsakade brister på nödvändiga komponenter som används framför allt i produktionen av laddhybrider och helelektriska bilar. 

Men produktionssvårigheterna har börjat avta. I juni tillverkade Volvo flest bilar sedan början på året vilket är ett gott tecken. Volvo är dock försiktiga med optimism och säger att det tredje kvartalet ändå kommer påverkas av de svårigheter man haft i år.  

Nedgången i försäljning har varit Volvos problem sedan början på 2022. Sedan januari rapporterar Volvo att man hittills sålt 291 301 bilar. I jämförelse med samma period det föregående året är det en nedgång med 23,5 procent.

Däremot kan man ha i åtanke att Volvo slog försäljningsrekord under första halvåret 2021. Dessutom uppger Volvo att efterfrågan på bilar är fortsatt stark och det framför allt när det gäller Recharge-modellerna.

Onlineförsäljning ökar

Det intressanta är att onlineförsäljningen skjuter i höjden och har ökat med hela 86 procent de sex första månaderna jämfört med samma period 2021 – vilket återspeglar den ökade digitaliseringen. 

Inget att oroa sig över!
61
59
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.