Trots krig och inflation – premiummärkerna säljer som smör

Det har generellt varit ett väldigt lyckat halvår för ett flertal premiummärken – förvånansvärt med tanke på den alltmer påtagliga inflationen samt kriget i Ukraina. Vi har nu tittat närmare på Ferrari, Lamborghini, Bentley samt Porsches resultat som alla bådar gott inför framtiden.
Annons

Ferrari

Det ser riktigt bra ut för den stegrande hästen. Lyxmärket har nu höjt sina prognoser för helårsintäkter på grund av det väldigt starka första halvåret. 

Rörelseresultatet är väldigt positivt och hamnar på 1,70–1,73 miljarder euro under det första halvåret. Tack vare rekordmångaa ordar flaggar nu Ferrari för ett väldigt starkt andrahalvår. I juni presenterade man dessutom sin nya affärsplan, som går ut på att el- och hybridbilar ska stå för 80 procent av Ferraris bilflotta år 2030.

– Kvaliteten på de första sex månaderna och robustheten i vår verksamhet gör att vi kan revidera upp 2022-riktlinjerna för alla mätvärden, meddelade Benedetto Vigna, som tog över som vd för Ferraris vd i september 2021. 

Lamborghini

Även Lamborghinis första halvår skapar rubriker. Italienska superbilsmärket har haft ett rekordstarkt första halvår. Leveranserna steg med 4,9 procent till 5 090 bilar. Intäkterna höjdes med 31 procent till 1,3 miljarder euro och vinsten steg med nästan 70 procent till imponerande 425 miljoner euro. Avkastningen på försäljningen nådde sammanlagt 31,9 procent.

Men, Lamborghini vill inte vara för entusiastiska, för trots fina siffror finns det anledningar till oro. VD Stephan Winkelman meddelade att han tror på att det blir en utmanande vinter om Europas aktuella energikris försämras.

Därför väljer nu Lamborghini att satsa på naturgas för att klara sig under vinter om Ryssland hade minskat gastillförseln vilket man har hotat med. 

Lamborghini ska likt sin italienska rival Ferrari också börja satsa på elbilar framöver.  

Trots krig och inflation – premiummärkerna säljer som smör
Även bland de som köper lyxbilar är suvar väldigt populära. Bentayga står för 40 procent av Bentleys försäljning.

Bentley

Det brittiska märket hade även de ett jättebra halvår. Det gick så pass bra att man gjorde mer vinst under det första halvåret 2022 än för hela 2021, ett mycket gott tecken inför framtiden som ser ljust ut för Bentley.

Bentley redovisade en vinst på 398 miljoner euro under det första halvåret, vilket är en ökning från de 178 miljoner euro under samma period förra året. Det är också mer än 2021 års helårsvinst som hamnade på 389 miljoner euro. 

Den mest sålda modellen visar sig vara suven Bentayga. Den stod för hela 40 procent av försäljningen, följt av Flying Spur som stod för 27 procent av försäljningen.

Porsche

Det legendariska tyska superbilsmärket registrerade även de en stark ökning under det första halvåret. Försäljningen hamnade på 17,82 miljarder euro och resultat på 3,48 miljarder euro. 

Fjolårets första halvår hamnade försäljningsintäkterna på 16,53 miljarder euro och rörelseresultat blev 2,79 miljarder euro. Avkastningen steg under första halvan av 2022 till 19,4 procent från 16,9 procent samma period ifjol. 

Porsche har tidigare sagt att man planerar prishöjningar som ska gälla Porsches kommande elbilar.  

 
Annons
Annons
Rulla till toppen