Premiär: Porsche 911 GT3 RS får F1-teknik

Luft är en av supersportbilarnas största fiender och vänner och nya GT3 RS tar aerodynamiken till en ny nivå – för högre toppfart, mer marktryck och ännu bättre kylning. För första gången i en serietillverkad Porsche finns DRS!

Premiär: Porsche 911 GT3 RS får F1-teknik

Alla som tittar på Formel 1 har sett hur löjligt lätt en omkörning på en lång raka kan gå när en del av den bakre vingen fälls ner och minskar luftmotståndet.

Systemet kallats DRS vilket står för drag reduction system. Nya Porsche 911 GT3 RS får just den tekniken, med ett knapptryck ställer sig lamellerna med hydraulikens hjälp horisontalt på den bakre vingen, inom ett specifikt hastighetsområde.

Men betyder det att detta är den snabbaste GT3:an rakt fram? Nix! Hur snabb och stark den är tar vi strax eftersom just aerodynamiken är så spännande.

Porsche 911 GT3 RS har en avancerad, aktiv bakvinge.

När det är dags att bromsa vinklas vingen bak, och även fram, maximalt för att hjälpa de mekaniska bromsarna. Bakvingen är större än på vanliga GT3 och för första gången på en gatulegal Porsche når den över taklinjen. Den främre splittern delar luften som leds över eller under bilen och så kallade sideblades skickar luften åt sidorna.

För att minska trycket i hjulhusen fram finns så kallade "louvers" eller gälar som på den legendariska Le Mans-vinnaren 911 GT1. En rejäl ombyggnad av kylningen hjälper också till att "vindtrimma" bilen. Normalt finns det tre kylare men dessa har ersatts en av centralt placerad kylare som sitter i det som brukar vara bagageutrymmet fram, och den är rejält vinklad med stora luftutsläpp.

På taket finns fenor som styr luften utåt för att den luft som kommer till luftintagen bak ska vara svalare och dessa är enbart till för att förbättra aerodynamiken. Även hjulupphängningen har setts över och de dubbla länkarmarna fram har droppformade profiler, vilket bara de ökar marktrycket med 40 kg.

För att bilen ska vara stabil vid hårda inbromsningar är nigningen mindre och chassit har fintrimmats med modifierad styvhet och en ännu sportigare intrimning av bakaxelstyrningen.

I Trackläget kan stötdämparnas ut- och indämpning justeras individuellt i flera steg och den bakre differentialen dessutom justeras med hjälp av ett vred på ratten.

Motorn är i grunden samma underbara maskin som sitter i vanliga GT3 men den har trimmats från 510 hk till 525 hk, bland annat nya kamaxlar och modifierade kamprofiler. Den sjuväxlade PDK-lådan har fått en lägre slutväxel. Bromsarna har självklart också uppgraderats och blivit kraftigare och även fälgar och däck har uppgraderats.

0-100 km/h går på 3,2 sekunder och toppfarten är 296 km/h, mot 318 för vanliga GT3. Det totala marktrycket är 409 kg vid 200 km/h vilket innebär en fördubbling jämfört med föregångaren från generation 991.2 och tre gånger så mycket som nuvarande GT3. Vid 285 km/h är marktrycket 860 kg.

Tack vare en hel del lättvikstmaterial i såväl huv, dörrar, tak och framskärmar har vikten kunnat hållas nere till låga 1 450 kg och skalstolarna är även de som standard av kolfiber.

Köparen kan välja mellan Clubsportpaket med bur, bransdläckare och sexpunktsbälten eller lägga till för Weissachpaketet med bland annat ännu mer kolfiber, magnesiumfälgar och med PDK-paddlar med en magneteteknik som ska göra växlingarna mer distinkta med ett tydligt klickljud.

Bilen kan beställas nu och startpriset är 2 480 000 kronor. Självklart ska vi provköra underverket – på Silverstone i September!

Det här måste vara världens bästa trackbil!
291
15
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.