Premiär: Dodge Charger Daytona SRT Concept

Dodges nya konceptbil är en elbil som kan mullra – och växlas – precis som en riktig amerikansk muskelbil. Det lär även gälla produktionsversionen som lanseras 2024.

Premiär: Dodge Charger Daytona SRT Concept
Nosen på konceptbilen domineras av en upplyst "grill" som inte är någon grill alls. Snarare är det en luftkanal.

En elbil med ett "avgassystem" – det låter förstås helt knasigt men det är precis vad Dodge hävdar att de nu skapat med konceptbilen Dodge Charger Daytona SRT Concept.

Tillverkaren hävdar att konceptet kan leverera ett lika högljutt vrål – 126 decibel – som en bensindriven Dodge utrustad med märkets galna Hellcat V8-kompressormotor.

I bak döljer sig något så ovanligt som ett "avgassystem" – på en elbil!

Allt är dock på låtsas – nästan. Dodge Charger Dayton SRT Concepts "elektroniska avgassystem", kallat Fratzonic Chambered Exhaust System, består av en förstärkare som spelar upp ljud i en speciell kammare i bak på bilen. Detta ska ge bilen ett alldeles särskilt läte.

Lösningen är alltså inte helt olikt en ljuddämpare på en förbränningsbil, fast syftet är det motsatta. Dodge hoppas kunna ta patent på Fratzonic-systemet, som de menar är "bilindustrins första batterielbils-avgassystem".

Kan växlas elektromekaniskt

Dodge Charger Daytona SRT Concept har en växellåda med "flera" växlar – en udda finess för en elbil.

Dodge fortsätter flirten med sin målgrupp – underförstått mer traditionella bilentusiaster med olja i blodet som vår krönikör Peder Karlsson – med att dessutom ge sin elbil en elektromekanisk växellåda med "distinkta växlingspunkter" och en "push-to-pass"-funktion kallad PowerShot som blixtsnabbt ger några extra hästkrafter för snabba omkörningar.

Hur många hästkrafter det handlar om lämnas dock osagt. Faktum är att Dodge inte nämner mycket information alls vad det gäller Dodge Charger Daytona SRT Concepts prestanda – varken som muskel- eller elbil.

Får 800-voltsteknik

Konceptbilen lär bygga på ägarkoncernen Stellantis nya elbilsplattform STLA Large.

Klart är i alla fall att konceptbilen får en avancerad 800-voltsdrivlina som Dodge gett det häftiga namnet  "Banshee". Antydan är därmed att bilen, som ska mynna i en produktionsvariant som ersätter dagens Dodge Charger och Challenger 2024, får både höga prestanda och snabb laddning.

Om grundplåten är ägarkoncernen Stellantis nya elbilsplattform STLA Large ska vi dessutom kunna vänta oss en räckvidd på runt 80 mil, om deras tidigare löften håller.

Titta – det är minsann ingen grill i nosen!

Äntligen en elbil för mig!
234
64
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.