Purosangue är Ferraris första familjebil och tänkt som vardagsbil för Ferrari-entusiaster som redan har en Ferrari för helgkörning.
Ferrari har inte gjort bilen så suv-mässig utan mer som en högbyggd kombi i likhet med Porsche Taycan Cross Turismo. Purosangue har fem dörrar, men är strikt fyrsitsig med två separata skålade fåtöljer bak. Bakdörrarna är bakhängda.


Instrumenteringen är klassisk med en stor varvräknare i fokus. Det finns ingen stor jätteskärm. Bilen har ingen egen navigering utan man får ansluta sin telefon till bilens infotainmentsystem.
En långt utdragen motorhuv gör att den stora V12-motorn på 6,5 liter kan sitta långt bak mot torpedväggen. Motorn är omarbetad för att ge bättre bottendrag än i sportbilarna. Effekten är 725 hästkrafter och vridmomentet 716 Nm.
Motorn skickar sin kraft till en nyutvecklad, åttaväxlad dubbelkopplingslåda som sitter på bakaxeln, men där fram finns också ett kraftuttag som driver framhjulen på de fyra lägsta växlarna.


Purosangue har något så ovanligt som elektrisk aktiv fjädring. Det är första gången det används i en serietillverkad gatbil.
En elmotor monterad utanpå stödämparen ser till att höja eller sänka fjädringen blixtsnabbt – även under rörelse. På detta sätt får bilen sportiga köregenskaper trots relativt hög tyngdpunkt.
Något svenskt pris finns inte ännu, men det lär landa omkring 4 miljoner kronor. Ferarri kommer att begränsa volymen till 20 procent av sin totala produktion för att hålla sig inom EU:s utsläppsgränser.

