Klart: Kinesiska Great Wall kommer till Sverige med märkena Ora och Wey

Nu är det officiellt: Kinesiska Great Wall Motors äntrar den svenska bilmarknaden med två märken – Ora för elbilar och Wey för laddbara premiumsuvar.
Annons

2022 tycks bli ett kinesiskt år för den svenska bilmarknaden. Det tycks nämligen inte finnas någon hejd på de kinesiska tillverkare som vill börja sälja sina bilar här. Nyligen rapporterade vi om att biljätten FAW:s lyxmärke Hongqi kommer hit med sin sjusitsiga elsuv E-HS9 och innan det var chefredaktör Alrik Söderlind och körde tre elbilar från BYD.

Nu kommer ytterligare två bilmärken hit från landet. Det är biltilverkaren Great Wall Motors som vi redan i höstas kunde rapportera ska lansera sitt elbilsmärke Ora här 2022. Nu är det dock också klart att Great Wall även lanserar sitt premiumsuvmärke Wey här.

Subaruimportören International Motors Nordic ska sköta import och distribution av Ora och Wey i Sverige.

– International Motors Nordic är glada över att samarbeta med GWM och att ta deras högkvalitativa och innovativa fordon till marknaden, säger det svenska företagets vd Christer Blomdell i ett uttalande.

Ora Funky Cat utmanar VW ID.3

Klart: Kinesiska Great Wall kommer till Sverige med märkena Ora och Wey
Great Wall Motors elbilsmärke Ora ska lansera fler av sina ”katter” i Sverige på sikt.

Först ut på den svenska marknaden blir inte helt oväntat elbilen Ora Funky Cat, som går under namnet Good Cat på andra marknader. Recharge har redan provkört bilen, som är jämnstor med Volkwagen ID.3, i Thailand och intrycket var gott förutom några ”irriterande, onödiga tokigheter”.

I och med att Ora nu lanserat en svensk sajt är det klart att Funky Cat kommer att erbjudas i två olika modellvarianter: 300 Pro och 400 Pro+. Namnen har för ovanlighetens skull med räckvidden att göra.

Ora Funky Cat 300 Pro är utrustad med ett 48 kWh stort paket fyllt med koboltfria litiumjärnfosfat-batterier (LFP). WLTP-räckvidden ligger som namnet antyder på 31 mil. Modellen är nästan fullutrustad, och har det mesta man kan vänta sig inkluderande bland annat p-sensorer runtom, 360-backkamera, adaptiv farthållare med filhållningsassistent och uppvärmd ratt.

Ora Funky Cat 400 Pro+ har istället ett 63 kWh stort paket med energitätare litiumjonbatterier med en konventionell NMC-kemi (Nickel, Mangan och Kobolt). Det ger en räckvidd på 42 mil. Bland utrustningen som tillkommer återfinns ventilation och massage för elstolarna, handsfree-öppning för bakluckan samt en parkeringsassistent.

Läs mer om Ora Funky Cat här!

Framöver ska även en tredje, sportigare GT-variant av Ora Funky Cat till Sverige. Denna har redan visats i konceptform för pressen i bland annat Storbritannien – där grundpriset på motsvarande 270 000 kronor för övrigt gör Ora Funky Cat till den billigaste elbilen på marknaden.

Exakt när Ora ska lanseras i Sverige är ännu inte klart, men på den svenska sajten uppges att de svenska priserna för Funky Cat ska presenteras 15 oktober.

Wey bjuder på kaffe – och lång räckvidd

Great Walls suvmärke Wey har ännu inte fått någon svensk sajt och verkar lanseras senare, förmodligen med fokus på laddhybrider. I Kina erbjuder märket även bensindrivna alternativ men dessa skulle tveklöst råka ut för Sveriges malusskatt.

Om Ora säljer katter så säljer Wey istället kaffe. Märkets modeller hade tidigare alfanumeriska namn men nu säljer man de kompakta crossoversuvarna Latte och Macchiato samt den lite större Mocha. Just Mocha tycks vara på gång i laddhybridutförande till Europa, omdöpt till Coffee 01.

Klart: Kinesiska Great Wall kommer till Sverige med märkena Ora och Wey
Wey har tidigare visat upp laddhybriden Coffee 01, som ska kunna ta sig hela 15 mil på el.

Wey Coffee 01 ska kunna ta sig hela 15 mil på en laddning, längre än någon annan laddhybrid på den svenska marknaden idag. Det gör den mycket tack vare sitt stora batteripaket på 41,8 kWh. Bilen är också fyrhjulsdriven med en systemeffekt på 450 hk, tillräckligt för att klara 0–100 km/h på fem sekunder.

Annons
Annons
Rulla till toppen