Privatleasing blir allt dyrare – anmälningar till ARN ökar kraftigt

De flesta avtal för privatleasing har rörlig ränta, något som ger kraftigt höjda månadsavgifter.
Annons

Privatleasing har under flera år blivit allt populärare och är i dag det vanligaste sättet för privatpersoner att finansiera en helt ny bil. Det är lockande att slippa betala en kontaktinsats.

Men det finns flera nackdelar med privatleasing. Bland annat att avtalen vanligtvis gäller i tre år och är svåra eller omöjliga att bryta i förtid. En annan nackdel är att privatleasing inte omfattas av skyddet i konsumentköplagen.

De flesta avtal har rörlig ränta, vilket gör att nu när styrräntan höjts stiger månadsavgiften.

– Ingen vet hur dyrt det kan bli. Det är långt ifrån självklart ett bra alternativ att privatleasa en bil idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

– Det finns varken någon transparens i vilket belopp finansbolaget faktiskt köpt bilen för eller vad deras ibland helt egna in-houseräntor baseras på för typ av upplåning. Med finstilta villkor har finansbolagen gjort det möjligt att höja lite hur de vill.

M Sverige: ARN borde pröva avtalen

M Sverige menar att det finns skäl för Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, att pröva om leasingavtalen är oskäliga.

– Kunden är fast i ett avtal som beroende på hur villkoret är utformat tillåter obegränsat ökad ränta avseende ett för dem helt okänt belopp. Det menar vi kan vara tillräcklig grund för att anse villkoren i privatleasingavtalen som oskäliga.

Redan nu har ARN märkt en 300-procentig ökning av antalet anmälningar som gäller privatleasing. Många kunder har uppfattat att de lovats en fast månadsavgift av bilhandlaren. 

– Jag känner mig helt lurad, säger Johan Sundqvist, som nyligen tecknade ett leasingavtal, till Sveriges Radio.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen