Premiär: BMW XM – långsammare än bensinaren X5 M

XM heter den första egna M-bilen sedan M1 och specifikationer och tyskt pris är nu klara. Är laddhybridsuven vad M-kunderna väntat på?

Premiär: BMW XM – långsammare än bensinaren X5 M

Så är BMW:s – något överraskande – sätt att med en unik M-modell fira 50 år sedan starten här: Den 5,1 meter långa och 2,8 ton tunga laddhybridsuven XM. Det är den allra första högprestandabilen från M-avdelningen som är elektrifierad.

En systemeffekt på maffiga 653 hästkrafter är frukten av samarbetet mellan en 4,4-liters turbomatad V8 på 489 hästkrafter och en elmotor med 197. Detta gör att supersuven har en toppfart på 250 km/h och når 100 km/h på 4,3 sekunder.

Men det känns ändå inte så fruktansvärt imponerande med tanke på att dagens likaledes femsitsiga BMW X5 M Competition är lika snabb och når 100 km/h redan efter 3,8 sekunder!

Kanske tur då för XM att tillvalet M Driver's Package höjer toppfarten till 270 km/h.

Men den nya prestandasuven är en laddhybrid och den elektriska räckvidden anges till 82–88 km beroende på utrustning.

Batteriet rymmer 29,5/25,7 kWh (brutto/netto) och att ladda fullt tar hela fyra timmar och 25 minuter. Detta då det endast rör sig om en enfasladdning på 7,4 kW. Någon DC-snabbladdning som till Mercedes laddhybrider nämns inte.

XM är den första M-modellen som också styr på bakaxeln, vilket är standard. Tillsammans med den bakaxelfavoriserande fyrhjulsdriften M xDrive, en modellspecifik M Sport-differential och ett adaptivt M-chassi ska XM bjuda på en körupplevelse värd en M-bil.

Men billig blir den inte. BMW XM går redan att beställa och börjar på 1 812 000 i Sverige. Det skulle betyda att den blir 349 600 kronor dyrare än en X5 M Competition och 596 000 kronor dyrare än en X7 M60i xDrive. Men så får man också en helt unik kaross som (idag) bara finns med en enda drivlina.

Jag börjar faktiskt vänja mig vid designen.
62
240
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.