Så är BMW:s – något överraskande – sätt att med en unik M-modell fira 50 år sedan starten här: Den 5,1 meter långa och 2,8 ton tunga laddhybridsuven XM. Det är den allra första högprestandabilen från M-avdelningen som är elektrifierad.
En systemeffekt på maffiga 653 hästkrafter är frukten av samarbetet mellan en 4,4-liters turbomatad V8 på 489 hästkrafter och en elmotor med 197. Detta gör att supersuven har en toppfart på 250 km/h och når 100 km/h på 4,3 sekunder.
Men det känns ändå inte så fruktansvärt imponerande med tanke på att dagens likaledes femsitsiga BMW X5 M Competition är lika snabb och når 100 km/h redan efter 3,8 sekunder!
Kanske tur då för XM att tillvalet M Driver’s Package höjer toppfarten till 270 km/h.
Men den nya prestandasuven är en laddhybrid och den elektriska räckvidden anges till 82–88 km beroende på utrustning.
Batteriet rymmer 29,5/25,7 kWh (brutto/netto) och att ladda fullt tar hela fyra timmar och 25 minuter. Detta då det endast rör sig om en enfasladdning på 7,4 kW. Någon DC-snabbladdning som till Mercedes laddhybrider nämns inte.
XM är den första M-modellen som också styr på bakaxeln, vilket är standard. Tillsammans med den bakaxelfavoriserande fyrhjulsdriften M xDrive, en modellspecifik M Sport-differential och ett adaptivt M-chassi ska XM bjuda på en körupplevelse värd en M-bil.
Men billig blir den inte. BMW XM går redan att beställa och börjar på 1 812 000 i Sverige. Det skulle betyda att den blir 349 600 kronor dyrare än en X5 M Competition och 596 000 kronor dyrare än en X7 M60i xDrive. Men så får man också en helt unik kaross som (idag) bara finns med en enda drivlina.