Audi R8 V10 GT RWD – den sista Audin med V10

Audi avslutar den andra R8-generationen med en specialversion som byggs i begränsad upplaga.

Audi R8 V10 GT RWD – den sista Audin med V10
Audi R8 V10 GT RWD har bakvinge och frontsplitter i kolfiber.

Nästa år läggs produktionen av andra generationens Audi R8 ned. Audi avslutar eran med en vässad och lättad version av den bakhjulsdrivna varianten.

Audi R8 V10 GT RWD har V10-motor på 5,2 liter som ger 620 hästkrafter och 550 Newtonmeter till bakhjulen. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder. Växlingarna sköts av en sjustegad dubbelkoplingslåda som fått ny utväxling och som växlar snabbare än tidigare versioner.

Antisladdsystemet har en Torque Rear-funktion som gör att antisladdsystemets ingrepp går att ställa i sju steg.

GT RWD-modellen väger 1 570 kilo, vilket är 20 kilo mindre än den vanliga bakhjulsdrivna versionen. Unikt är också egna fälgar och annorlunda röd/svart interiör. Bilen är även utrustad med flera detaljer i kolfiber som frontsplitter, sidotröskelskydd, diffusor och bakvinge med mera.

Audi ska bygga 333 exemplar av R8 V10 GT RWD, varav 10 är vikta för svenska kunder. Grundpriset är 2 207 900 kronor.

Rykten säger att det kommer en tredje generation av R8 med elektrifierad drivlina. V10:an kommer vi inte att få se mer av.

GT RWD har unika fälgar.

Jag kommer att sakna V10-motorn!
139
6
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.