Om 10 år ska Volkswagen nu bara sälja elbilar i Europa, berättar märkes-vd:n Thomas Schäfer för Reuters, drygt 100 dagar efter att han tillträdde.
Schäfer berättar också att han vill minska antalet modeller märket Volkswagen erbjuder och höja vinstmarginalen för alla fyra av koncernens volymmärken – som också inkluderar Seat, Skoda och Volkswagens transportbilsgren – till 8 procent år 2025.
Ett av flera sätt för att nå detta mål ska vara att använda ”plattformstänk” och bygga fler modeller på samma plattform i varje fabrik i stället för att sprida ut modellerna som man gör nu. Thomas Schäfer vill också att man ska utnyttja använda standardbatterier.
– Om du har 30-40 olika battericeller är det ohanterligt. Fokus borde ligga på en tydlig standard över varumärkena, säger han till Reuters.
Allt detta ska göra det möjligt för att Volkswagen att till slut lansera sin länge lovade billigare elbil, som är tänkt att kosta under 25 000 euro, eller 273 000 kronor. Bilen förhandsvisades hösten 2021 med konceptet Volkswagen ID Life.
Volkswagen R skrotar avgasbilarna först
Först ut att gå över helt till eldrift blir Volkswagens prestandamärke R. Det ska nu gå över från förbränningsmotorer till elektriska diton år 2030, rapporterar brittiska Autocar.
– För att bli ett helt elektriskt varumärke i slutet av decenniet tar vi redan idag de nödvändiga stegen för den kommande transformationen, säger R-chefen Reinhold Ivenz till tidningen.
Grunden för de nya R-bilarna blir Volkswagens elbilsplattform SSP. Prestandamärket ska fokusera på ”snabb och bekväm” laddning.
Enligt Reinhold Ivenz kommer R-kunderna även att få olika förmåner i form av ”exklusiva laddningsalternativ”. Om det betyder särskilda laddstationer eller lägre laddpriser framgår inte.