Volvos nya terrängbil: Laddhybriden Scarabee – kör i sidled

Arquus Scarabee är en tungt bepansrad laddhybrid som kan köra i sidled.
Annons

Bolaget Arquus ingår i Volvo Group och utvecklar militärfordon. Det grundades av Renault och den franska krigsmakten är en stor kund. 

Den senaste skapelsen, stridsbilen Scarabee (Skalbaggen), är framtagen efter den franska militärens behov, men passar antagligen även andra länder. 

Trots sin storlek kan Scarabee vända på en femöring tack vare att både fram- och bakhjul är rejält vridbara. Det innebär också att bilen kan köra sidledes.

Volvos nya terrängbil: Laddhybriden Scarabee – kör i sidled
Alla hjulen kan vridas så att bilen kan vända på en femöring, eller köra i sidled.

Scarabee är naturligtvis fyrhjulsdriven. Kraften kommer både från elmotor på 103 hästkrafter och en dieselmotor på 300 hästar. Räckvidden är 100 mil med diesel och 15 km på el. Batterierna fungerar som extra skalskydd undertill till skydd för explosioner. 

Den 6,6 ton tunga bilen har en toppfart på 120 km/h, vilket är relativt snabbt för ett stridsfordon.

– Vi har verkligen jobbat på hastigheten för det är också en sorts skydd. Om man sätter på massor av pansar på en bil så blir den stor och tung och långsam om du inte ger den en stor kraftfull motor. Och då har du inte längre ett litet och smidigt fordon, säger Emmanuel Lavacher, Arquus vd, till Popular Science.

Volvos nya terrängbil: Laddhybriden Scarabee – kör i sidled
30 mm automatkanon finns i tillvalslistan.

Utrustningslistan skiljer sig mot en personbil och innehåller bland annat radar, granatkastare och ett torn för en 30 mm automatkanon. Det går också att utrusta bilen med dörrar som inte kan öppnas av fienden.

Arquus Scarabee har visats upp på Paris Air Show. Leveranserna beräknas starta 2025.

Annons
Annons
Rulla till toppen