Fröderberg: Därför sviker SD sina vallöften om billigare bränsle

10 kronors sänkning inför valet blir istället 41 öre efter nyår. Därför svek SD, M och KD sina väljare.
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Att direkt svika ett av sina viktigaste löften är ingen enkel sak, tro inget annat.

Inför valet lovade SD, M och KD att sänka dieselpriset med tio, fem respektive tre kronor. Nu är det klart att det bara blir 41 öre vid pumpen efter nyår. 

Särskilt för Sverigedemokraterna innebär löftesbrottet ett rejält svek. De visste att de skulle få en intensiv svekdebatt på halsen. På sociala medier rasar väljarna. Ett av de mer sansade inläggen lyder ”Var sänkningen på 10 kronor per liter eller per månad?”

Opinionssiffrorna visar nu att SD tappat sympatier och att M återigen är ett populärare parti. 

De tre partierna har dock fyra år på sig att reparera skadan och bygga upp förtroendet igen. Så lika bra att riva bort plåstret.

Men vad hände som gjorde att SD och regeringen valde att ställa sig på bromsen och sedan backa från sina löften?

SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt berättar för DN vad som hände: Verkligheten kom i fatt dem.

Mer specifikt handlar det om två saker: Inflationen och att reduktionsplikten inte kan sänkas hur snabbt som helst.

En hög inflation är ett av de största hoten mot vår ekonomi och därmed mot vårt välstånd. Många bekymmer riskerar att bli riktiga kriser om inflationen rasar i höjden.

Inflationen är redan hög och de fyra partierna vill absolut inte att den ökar mer, som till exempel skett i Storbritannien. Ett kraftigt sänkt bränslepris riskerar att driva upp inflationen.

En sänkt reduktionsplikt till miniminivå innebär en rejäl sänkning av priset. Bra för många, om inte inflationen kommer och förstör allt. Därför är det säkrare att skjuta på det fram till den 1 januari 2024. Dessutom behöver bränsleindustrin tid på sig för att hinna med omställningen.

Att dieselpriset skulle sänkas så mycket som 10 kronor per liter är i det närmaste uteslutet. Det vore ett under om det skedde.

Så här krånglar sig Oscar Sjöstedt (SD) ur löftet när DN frågar om dieseln kommer att bli 10 krononor billigare under mandatperioden:

”Vi kan styra lite över skattebiten och över reduktionsplikten men inte över världsmarknadspriset. Även om vi är ett stort parti så har SD inte egen majoritet. Så vi kommer inte kunna leverera på hundra procent av vårt partiprogram.”

Att vallöften från ett parti bara är en utgångspunkt i en regeringsförhandling har borgerliga väljare känt till och känt av i många år. Nu kommer även den insikten och erfarenheten till SD-väljarna.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen