Tesla och Polestar utklassas av BMW

Alla bilföretag sneglar på Teslas onlinebilförsäljning som sparar mycket pengar. Men vår undersökning visar att onlinehandel och "agentmetoden" ger mindre nöjda kunder. Skillnaderna mellan bilmärkena är stora. Vill du ha hjälp? Välj ett bilmärke med bra bilhandlare.
Annons

Den vanliga hederliga märkesåterförsäljaren är den mest älskade typen av bilhandlare. Det visar vår enkät som vi gjort här på sajten. Ett högt betyg till handlaren lär betyda att billivet är smidigare och att man får hjälp med sina problem.

Många framgångsrika bilhandlare säljer bra nästan oavsett vilket märke de representerar, det kan helt enkelt vara så att relationen med bilhandlaren är viktigare än märket.

Ett lågt betyg till bilhandlaren ska alltså tas som en liten varningsflagg, att säljsystemen kanske inte fungerar som önskat eller att man får den hjälp man vill ha.

Det är givetvis så att det finns bra och dåliga handlare hos alla bilmärken. Men i vår statistik ser vi ändå tydliga märkesskillnader. Exempelvis kan dessa bero på företagskultur, marginaler, säljsystem och givetvis produkterna. Det är mycket enklare att vara säljare till ett bilmärke som har få problem.

Går emot onlinetrenden

Trenden i branschen går mot att bilar ska säljas online, för att effektivisera processen och för att biltillverkaren vill ta en större del av kakan. Men vår undersökning bland läsarna ger att hela 78 procent helst köper sin bil av en traditionell handlare. Enast fyra procent vill köpa på datorn eller mobilen, och 15 procent vill först gå till en hall och sedan köpa online.

När det gäller att göra upp affären, förhandla, få råd och förmodligen byta in sin bil vill 74 procent göra det med en märkeshandlare, medan enbart 15 procent föredrar agentmodellen där prissättningen är låst och bilarna ägs av generalagenten i stället för den lokala bilhandlaren. Elva procent säger att de föredrar att göra affären online.

I vår stora begagnatdatabas Bilguiden, där vi har över 60 000 betyg på bilar, kan vi tydligt se att de märken som prioriterar onlinehandel har de lägsta betygen för handlarupplevelsen. Förmodligen beror det på att man inte får hjälp, stöd och har någon ansvarig att diskutera med.

Tesla och Polestar, som inte har några traditionella bilhandlare, får ett ”handlarupplevelse”–betyg på runt 77 utav 100. De största märkenas betyg ligger jämförelsevis mellan 82 och 89.

För Mercedes-Benz som gick över till agentmodellen här i Sverige förra året ser vi ingen förändring på betygen, men däremot märker vi en mörk trend för Audi som håller på att genomföra samma ändring. BMW:s plan att gå över till agentmodellen kan vara riskabel.

Har du ännu inte satt betyg på din bil? Gör det här så bjuder vi på en månads gratis Premium! Inbjudan till medlemskapet kommer i ett mejl efter att du fyllt i formuläret.

Premiummärkena i topp – med några undantag

De så kallade premiummärkena får oftare högre betyg än märke med lägre prisprofil. I topp hittar vi BMW och Porsche medan kinesiska SAIC-MG ligger i botten.

Toyota utmärker sig positivt, medan premiummärken som Audi, Polestar och Volvo har oroande låga betyg för sina handlare.

Trendesättande Telsa har också fått riktigt låga betyg för sina ”handlare”, utlämnings- och serviceställena levererar tydligen inte den premiumupplevelse som man vill ha.

Intressant är också att märkeshandlare får högre betyg än icke auktoriserade handlare. 56 procent ger betyget 4 eller 5 till märkeshandlaren medan samma siffra för ”blandhandlare” är 49 procent. 33 procent av onlinehandlarna får betyg 4 eller 5.

Kunskapsnivån kring elbilar har ökat under de senaste åren och läsarna ger betyget 4-5 till 45 procent av handlarna, medan 13 procent ger bottenbetyget 1. 

När det gäller inbyte vill 63 procent göra det hos märkeshandlare, endast 16 procent vill sälja privat och 13 procent via en onlinetjänst.

Tabell: ”Bilhandlarbetyg” för 11 märken

Generellt sett finns det ingen trend när det gäller bilhandlarbetyg. Av de elva märken som vi tagit tempen på har sex fått högre betyg den senaste tiden medan med fem fått lägre.

Vill du själv titta på betygen för bilmodeller som finns i Bilguiden, eller läsa våra begagnattester, nybilstester och allt annat på vår hemsida, ta en prenumeration. Läs allt för 49 kr/månad!

Märke 2017–18 2019–20 2021–22 Kommentar
Audi 88,1% 83,1% 80,5% Katastroftrend!
BMW 83,6% 85,9% 89,8% Bäst!
Kia 81,2% 81,4% 83,8% Återhämtar växtvärken.
Merc.-Benz 83,3% 84,0% 83,9% Stabilt, men en bit ifrån BMW.
MG 78,6% 72,2% Sämsta handlarna.
Polestar 69,8% 77,1% Dåligt för ett premiummärke!
Porsche 89,5% 89,3% 87,2% Högt, men trenden …
Tesla 84,6% 76,1% 77,9% En tveksam förebild.
Toyota 87,7% 92,2% 89,7% Bevisar att priset inte avgör.
VW 81,2% 79,7% 82,7% På väg upp från dieselgate?
Volvo 84,9% 85,3% 81,0% Stabilt tapp, premium?
Annons
Annons
Rulla till toppen