Det är bara en procent av ägarna till terrängbilarnas terrängbil, Mercedes ”G-Wagen” eller Geländewagen, som verkligen använder sin bil till det som den är konstruerad för i tuff terräng. De 99 andra procenten kör den som en ”vanlig bil” och med tanke på pris, förbrukning och vikt är det kanske inte det mest förnuftiga valet. Kanske rent av ett korkat val?
Utvecklingen av den första generationen startade redan 1972 och det var Shahen av Iran som kom med förslaget att bygga en stryktålig militärbil. Premiär var det 1979 och det är inte bara militärer världen runt som gillar G-klass, det är en kultbil som älskas för sin utstrålning och robusta konstruktion.
1999 förstod Mercedes att G-Klass var en perfekt bas för den då nya tidens luxsuvar. In med V8, läder och lull-lull samt på med ett AMG-märke!
Den andra generationen kom inte förrän 2018 och då blev modellen rymligare, komfortablare och fick en modern styrning. Den har dock fortfarande tre låsbara differentialer och en stryktålig ramkonstruktion. Totalt sett har det byggts drygt 400 000 G-Klass och väntetiden är lång.
Generation tre väntar runt hörnet, och den blir givetvis elektrisk, med ett extremt fränt partytrick …
Följ med Alrik till G-Klass upplevelsecentrumet utanför Graz!