Bilderna på EX30 har lagts ut på det kinesiska sociala mediet Weibo och föreställer en kraftigt maskerad Volvo EX30 under test. Trots försöken att dölja bilens former kan man se lyktorna Tors hammare framtill och samma c-formade bakljus som EX90 har.
EX30 har en ”clamshell”-huv och är cirka 4,3 meter lång. Hjulbasen är 275 cm, vilket ger korta överhäng fram och bak. Bilen bygger på Geelys SEA-plattform precis som Smart #1. Volvo EX30 kommer att säljas både med bak- och fyrhjulsdrift.
Bakdörrarnas sidorutor är kraftigt vinklade uppåt i underkant, det ger en mer dramatisk fönsterlinje än EX90 har.
Volvofolket har även försökt maskera inredning, men vi kan se en stående infotainment-skärm i mitten av instrumentbrädan och en i övrigt avskalad inredning. Växelväljaren sitter på rattstången.
Visar irriterande finess
I armstödet finns kontrollerna för fönsterhissarna. tyvärr har Volvo valt samma lösning som Volkswagen i sina ID-bilar med en omkopplare för att styra om man vill reglera fönstren bak eller fram. Bilen tycks även ha krockkudde mellan framsätena.
Volvo EX30 kommer att tillverkas i Kina och ska bli en viktig volymbil för tillverkaren.