Under vd Håkan Samuelsson klättrade den mångårige Volvo-veteranen Henrik Green snabbt inom företaget. 2019 befordrades han till teknisk chef, innan han fick rollen som produktchef. Fram tills den tidigare Dyson- och Blackberry-chefen, skotten Jim Rowan, tog över Volvos roder ifjol var Green annars het kandidat för vd-posten.
Men så blev det alltså inte. Efter Rowans tillträde kom Green istället att bli en av fyra personer som flyttades från Volvo Cars ledningsgrupp till den lägre koncernledningen. Innan dess, i somras, gick två nyskapade vice vd-poster till Björn Annwall och Javier Varela.
Avgången meddelar Henrik Green nu själv i ett Linkedin-inlägg, där han inte avslöjar vad det nästa steget i karriären blir.
”Jag väljer nu att skiljas från vänner, kollegor och ett företag som jag älskar och har älskat i mer än 27 år”, skriver Henrik Green i inlägget.
Under sin tid som Volvo-topp gjorde han sig känd för sin frispråkighet. Green lär även ha varit en av cheferna bakom beslutet att sent i utvecklingen av elsuven Volvo EX90 skrota planerna på en laddhybridversion. Från början skulle bilens SPA2-plattform tillverkas med två olika golv.
Herik Greens anställning upphör redan i slutet av månaden och i samband med det även hans nuvarande position som chef för avancerad teknik och hållbarhet. Hans ansvar kommer att delas upp mellan andra personer inom Volvo, så som FoU-chefen Anders Bell som Volvo nyligen återrekryterade från Tesla.