Med Competition Sport, CS, blir BMW M3 blir ännu sportigare. Lite snabbare och lite lättare är de största skillnaderna på den nya modellen. Med 550 hästkrafter slår den M3:an med 40 hästkrafter mer. Fyradörrarsbilen gör 0–100 km/h på 3,4 sekunder till skillnad från M3:an som gör 3,6 sekunder.
BMW:s M chef har tidigare uttalat sig om att arbetet med att göra bilarna lättare fortskrider. På 1 776 kg väger CS-modellen den 34 kg mindre än vanliga M3. Användingen av kolfiber i bland annat deras M–skalsracingstolar fram är en anledningen till viktminskningen. För övrigt är det samma racingstolar som finns att hitta i M4 CSL.
Fler likheter med M4 CSL går att hitta i den raka sexcylindriga motorn som ger bilen sina 550 hästkrafter och vridmoment på 650 Nm. Den tidigare toppfartsspärren på 250 km/h och 280 km/h med M Driver’s package på M3:an får en högre spärr på M3 CS. Spärren ligger på 302 km/h med M Driver’s package som kommer standard.
Viktsänkningen har BMW uppnått bland annat genom användingen av kolfiber. Förutom framsätena kommer även taket (standard), motorhuven, backspeglarna, bakspoilern, främre splitters, främre luftintagen och bakre diffusor i kolfiber.
Att man baserar M3 CS på den fyrhjulsdrivna versionen av M3:an förvånar nog många då det går emot det traditionella ban- och lättviktstänkandet. M4 CSL är ju till exempel bakhjulsdriven.
I M3 CS har föraren möjligheten att växla från 4WD som är standarsinställningen till 4WD Sport-läge som fördelar en större del av motorns vridmoment till bakhjulen. Det finns även möjlighet till aktivering av 2WD som är ren bakhjulsdrift.
Priset för en sådan här bil går betydligt över M3:an och är inte långt ifrån M4 CSL med svenska priser som börjar på 1 550 000 kr. Orderböckerna är öppna redan nu, med första leverans i mars.