Byggd för bus i grus och andra aktiviteter personer med en ”aktiv livsstil” kan tänkas få för sig. Audis fjärde och sista koncept i ”Sphere”-serien är en knappt 5 meter lång elektrisk crossoversuv vars bagageutrymme snabbt kan förvandlas till ett öppet flak.
Den röda tråden med självkörning och ihop- eller utfällning fortsätter alltså. Hela fronten på Audi Skysphere kan förlängas, medan både rattstång och pedaler fälls bort och gömmer sig på Grandsphere och Urbansphere. Finesser som lyxbilar kan komma att behöva i den självkörande framtiden, tänker sig Audis designers.

Det nya partytricket på Activesphere är det ”aktiva” (så klart) bakpartiet som med ett knapptryck kan förvandlas från sluttande ”Sportback”-tak till ett litet öppet lastflak. Därmed blir bilen en pickup – Audis första helt officiella sådana, så vitt undertecknad kan dra sig till minnes.
Det relativt kompakta flaket som resulterar verkar också lämpa sig rätt så väl för att uppfylla kraven för att konverteras till en a-traktor så fort baksätet är väck. Kan en eventuell produktionsvariant i framtiden bli Sveriges första självkörande a-traktor om fordonstypen tillåts leva vidare? En kittlande tanke.


Audi tänker sig annars konceptet som en lyxig personbil som tar sig fram i så väl terrängen som på vägen – antingen rattad av föraren eller autonomt av sig själv.
I det senare läget kan passagerarna ta på sig ett par särskilda VR-glasögon och styra olika virtuella reglage som de då kan se med handgester.



800 volts-teknik och 60 mils räckvidd
Under skalet är det samma plattform som Porsche ska använda för sin kommande elektriska ersättare till crossoversuven Macan. Premium Platform Electric, eller PPE, som också ska användas av Audi för bland annat kombin Audi A6 Avant e-tron.
Plattformen har en systemspännning på 800 volt vilket bland annat låter Audi skruva upp laddeffekten rejält.

Activesphere concept ska toppa 270 kW DC vid laddstolpen och kunna ladda sitt 100 kWh stora batteripaket från fem till 80 procent på 25 minuter. Tio minuters laddning ska ge ström för mer än 30 mils körning, menar tillverkaren, som även utlovar en räckvidd på ”väl över 60 mil”.
Nästan som en parentes tilläggs också att den fyrhjulsdrivna drivlinan med två elmotorer levererar en systemeffekt på 325 kW (442 hk) och 720 Newtonmeter.
I videon nedan får vi se det teknikstinna Audi Activesphere concept och dess tilltänkta funktioner i rörelse.