Mycket vill ha mer. Dagens BMW M3 Competition är den starkaste genom tiderna och säljs nu för första gången även som Touring. Men för den som inte tycker att originalets 510 hästkrafter räcker står det hjälpsamma firmor på rad.
En med äldre anor än de flesta är AC Schnitzer från den tyska staden Aachen – därav ”AC” i namnet.

Som ”Steg 1” erbjuder de en trimbox till motorn varpå motoreffekten i M3 Competition sedan eller Touring stiger från 510 till 590 hästkrafter. Ett diagram över vridmoment- och effektkurvor visar att det här inte är fråga om att som förr tappa kraft på lägre varvtal för att få igen det senare.
Nej, kurvan följer originalet upp till 3 100 r/min för att där kliva upp ett trappsteg hela vägen fram till rödmarkeringen. Toppeffekten nås vid 6 500 r/min alltså 250 varv senare än original. Maximalt vridmoment stiger med 100 newtonmeter.

Men färetaget erbjuder mer hårdvara än så. Till exempel en ny slutljuddämpare i rostfritt stål med fyra grova, kolfiberklädda avgaspipor. Denna dels säljs separat men i kombination med motoroptimeringen ovan fås 20 hästkrafter extra och landar på 610 hästkrafter (”Steg 2”).
Då kommer kraftökningen redan från cirka 2 800 varv och toppeffekten tas återigen ut vid 6 500 r/min. Maximalt vridmoment ligger fortfarande på 750 newtonmeter. Förstås: Ett extra sportigt ljud som tilltalar entusiaster av trimmade bilar utlovas.

Är du inte helt nöjd med BMW:s chassikalibrering av bilen har AC Schnitzer två förslag och de säger sig på detta område arbeta med devisen ”hellre snabb än hård”. Bibehållen, lätt understyrning men högre kurvhastigheter är andra utfästelser.
Dels finns ett simplare fjäderkit som lite överraskande endast består av två framfjädrar som får framvagnen närmare asfalten. Här behålls originalfjädrarna bak!
Den andra varianten heter ”AC Schnitzer RS coilover suspension” vilket innebär att både originalbilens fjädrar och adaptiva dämpare tas bort. Schnitzers variant gör bilen steglöst ställbar i höjd medan stötdämparna har manuell justering av kompressionsdämpning (högfart/lågfart) och returdämpning.

Originalbilen rullar på mindre fram- än bakfälgar men AC Schnitzer har en smidd fälg i två utföranden som gör att 10 x 20 tum istället gäller runt om. Det betyder att däckdimensionen bak, 285/30R20, hoppar fram medan bakaxeln får ökad bredd: 295/30R20.

För karossen finns åtskilliga utsmyckningar och takvingen ska enligt uppgift öka marktrycket i 200 km/h med 20 kilo.
Emblemen som syns på bakstammen säljs också och har man monterat det mesta av ovan nämnda kan väl bilen vara värd detta. Beteckningen ”S3 Sport” är ingalunda ny utan går tillbaka ända till AC Schnitzers version av BMW M3 E30 på 80-talet.