Kolla in den påkostade bilreklamen från Super Bowl

Räckviddsångest och Tesla-kritik i fokus för reklamen.
Annons

Den amerikanska fotbollsfinalen i NFL, Super Bowl, är en högtid i USA och här får nya reklamfilmer premiär till en kostnad av 2,5 miljoner per sekund TV-tid. 

De stora amerikanske biltillverkarna, med undantag för Tesla, brukar visa reklamfilmer under Super Bowl-finalen. I år handlade den mesta reklamen om elbilar.

General Motors (GM) som har märken som Chevrolet, Cadillac och Hummer hade gjort en film med den komiske skådespelaren Will Ferrell och Netflix. Budskapet är att GM satsar på elbilar, bland annat genom att de ska dyka upp i fler Netflix-produktioner.

Även Volkswagen tar hjälp av filmens värld, närmare bestämt av Marvel och filmen Ant-Man.

Jeep har inte kommit lika långt i sin elektrifiering och visade upp sina laddhybrider Jeep Wrangler 4xe och Cherokee 4xe.

Koncernsyskonet Ram visade däremot upp en elektrisk pickupp och adresserade ämnet räckviddsångest och rädslan att en elpickis inte skulle vara tillräckligt kraftfull.

Hyundai har tagit hjälp av Hollywoodskådisen Kevin Bacon för att göra reklam för sin nya elsedan Ioniq 6.

 

Tesla har aldrig gjort reklam under Super Bowl, men fick ändå stor uppmärksamhet. Dock inte av det positiva slaget.

Miljardären Dan O’Dowd driver kampanjen The Dawn Project mot Teslas självkörande funktioner som han anser är livsfarliga. I filmen visas hur Tesla-bilar missar att stanna vid stoppskyltar och kör på små dockor som föreställer barn.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen