V12:an är död! Leve 12:an! Med Aventador går Lamborghinis 6,5-liters V12:a i graven och ersätts av en ny 6,5-liters V12:a. De två motorerna heter L539 respektive L545.
Som vi berättat tidigare kan inte Lamborghini få ut mer av den gamla tolvan utan har tvingats utveckla en ny för att hänga med i hästkraftsracet. I dag ska en supersportbil ha omkring ett tusen hästar – och det får ersättaren.
En toppmodell från Volkswagengruppen är naturligtvis fyrhjulsdriven. Vad den ska heta avslöjar inte Lamborghini förrän vid lanseringen senare i vår. Internt kallas projektet LB744.

Den mittmonterade sugtolvan ger 825 hästkrafter och väger blott 218 kilo. Den starkaste och lättaste V12:an någonsin från Lamborghini. Bensinmotorn varvar till 9 500 och det är lönsamt att närma sig rödmarkeringen. Maxeffekt vid nås vid 9 250 varv per minut.
Den åttastegade växellådan med dubbelkoppling är monterad på tvären bakom V12:an och driver bakhjulen. Det innebär att det inte behövs någon kardan. I stället finns ett litiumjonbatteri som driver de två främre elmotorerna på 150 hk – en till vardera hjul.

Den tredje elmotorn ger också 150 hästar och är kopplad till växellådan för att ge extra bottenvrid. Det innebär också att LB744 kan köras som en fyrhjulsdriven elbil, men med tanke att batteriet bara är på 3,8 kWh lär man inte komma särskilt långt på enbart el.
Batteriet kan som mest AC-laddas med en effekt på sju kilowatt och då tar det en halvtimme att ladda fullt.

Sammanlagt ger de fyra motorerna en systemeffekt på 1 015 hk. Lamborghini anger inget sammanlagt vridmoment utan att bensinmotorn ger 725 Nm och elmotorerna 350 Nm.
Hur all denna kraft översätts till körprestanda återstår att se när projekt LB744 får se offentlighetens ljus.