Ford Explorer är en elbil med suv-stuk

Nya elektriska Ford Explorer delar teknik med Volkswagen ID. 4 och Skoda Enyaq med flera.
Annons
Annons
Infotainment-skärmen går att lyfta upp. Undertill finns ett förvaringsfack.

Det har inte varit någon hemlighet att Ford ska göra en personbil baserad på VAG:s MEB-plattform, utan vad som ska byggas på den.

Nu vet vi. Det blir en direkt konkurrent till flera av de bilar som delar samma plattform, till exempel Skoda Enyaq, Volkswagen ID. 4 och Audi Q4 e-tron.

Enligt Ford är nya Explorer en ”crossover” och inte en ”suv”. Med det menar de att det är en mix av suv och vanlig kombi.

Nya Ford Explorer är 446 cm lång och får tre drivlinor, varan två fyrhjulsdrivna med 340 respektive 286 hästkrafter och en bakhjulsdriven med 170 hästkrafter, uppger brittiska Autocar.

”Big is Beautiful” heter det på amerikansk engelska och kanske därför har Ford tryckt in en 15-tums infotainmentskärm som standard och en 17-tummare som tillval. Ändå hävdar Ford att bilen är konstruerad och ritad för den europeiska marknaden.

Ska man ut och ”explora” så behöver man plats för packningen. Lastutrymmet är 470 liter med uppfällt baksäte.

Ford utlovar att Explorer ska klara av att snabbladda från 10-80 procent på 25 minuter med 170 kW som mest. Batterivalet står mellan 52kWh och 77kWh; det större ska ge 508 km räckvidd.

Ford Explorer kommer upp till 508 km på en laddning om man har det stora batteriet på 77 kWh.

Provkörning kan ske redan nu genom en virtuell provkörningssimulator på Fords webbplats eller i deras app. Mer uppgifter om bilen släpps längre fram i tiden.

470 liter går att lasta under insynsskyddet med baksätet uppfällt.
Annons
Annons
Rulla till toppen