Kia EV5 Concept delar plattform med EV6 och EV9: till skillnad från nya Kia Niro som både säljs med bensin- eller dieseldrift. Plattformen E-GMP ger snabb laddning eftersom elsystemet har en spänning på 800 volt.
Storleken kan jämföras med suven Kia Sportage. Några av konkurrenterna blir därför Nissan Ariya, Volkswagen ID. 4 och Skoda Enyaq.
Den yttre designen känns nästan produktionsfärdig och påminner mycket om storebror Kia EV9 som snart lanseras fullt ut. Inredningen är mer konceptartad. Riktigt så renodlad blir nog inte den färdiga kupén.
En bekväm detalj som knappast lär komma i produktion är snurrbara stolar både fram och bak. På så sätt kan man ha picknick med hjälp av det medföljande campingbordet utan att behöva gå ifrån sätet. Det finns också en uppfällbar bänk i bakluckan.


Frågor om Kia EV5
Vad vill Kia med EV5-konceptet?
Genom att göra en prototyp kan testa kundernas reaktioner innan man drar igång en kostsam produktion. Kia vill också slå ett slag för sin nya designfilosofi ”Opposites United”, ungefär ”motsatser förenade” på svenska . Det finns även ett signalvärde om att det kommer mer från Kia.
Säljs Kia EV5 i Sverige?
Bilen är konstruerad för den kinesiska marknaden. Om responsen på prototypen blir positiv så … I pressmeddelandet antyds att en bredare lansering längre fram. Kia skriver: ”Framtida planer för andra marknader presenteras senare”.
Kommer Kia EV5 även som en Hyundai?
Hyundai är precis som Kia ett självständigt bilmärke, även om de tillhör samma koncern. De delar dock en hel del teknik, bland annat plattformen G-EMP, men det innebär inte att de alltid har helt motsvarande modeller.
