Volvo skulle ha börjat använda namn från den nordiska mytologin med XC90-efterträdaren Volvo Embla som start. Någonstans i dopprocessen stötte Volvo på patrull och valde att införa ett ”EX” i modellnamnet. Embla blev EX90.
BMW flyttar motor-beteckningen i namnet
BMW använder bokstaven ”i” för att markera elbilar, t ex iX3, och för bensinbilar, t ex 118i. ”X” används för att markera att det rör sig om en fyrhjulsdriven bil. Antingen som ”X1”, ”X3”, ”X5” och så vidare för suvar eller som ”xDrive ”för sedan- och kombibilar.
Enligt sajten Carbuzz har BMW nu sökt varumärkesskydd för 48 olika modellnamn. Ett litet ”i” först i namnet ska fortsatt indikera elbil, men sedan följt av tre siffor där den första indikerar serie och de andra två siffrorna ska anges jämförbar avgasbil.
Fyrhjulsdrivna BMW i7 xDrive60 kan alltså komma att kallas BMW i760 xDrive. Suvarna behåller sina extra ”X”. BMX iX1 xDrive30 blir BMW iX130.
Audi A4 blir A5 och Audi A3 blir E3
Även ärkerivalen Audi gör om, om vi får tro en artikel från amerikanska Car and Driver. De hävdar att Audi ska skrota namnet ”e-tron” (som för övrigt betyder bajs på franska). Det nya är att elbilar som inte är suvar ska få jämna siffror, t ex E4 och E6, samtidigt som avgasbilarna får udda siffror. Därmed kan Audi A4 behöva byta namn till A5.
På liknande sätt med jämna och udda siffror skiljs suvarna åt. Audi Q8 betyder eldriven och Q7 innebär att bilen drivs med förbränningsmotor.
Men, ingen regel utan undantag. Den eldrivna motsvarigheten till A3 uppges få namnet E3.