Bangkoks bilsalong 2023: Sydostasien väljer eldrift

De asiatiska bilmässorna blir allt viktigare för biltillverkarna. Vi har besökt vårsalongen i Bangkok och hittat de viktigaste trenderna.
Annons

Thailand? Är inte deras bilmarknad väldigt olik vår egen? Nej, egentligen inte. Thailands klimatmål liknar Sveriges: 2030 ska 50 % av alla fordon som produceras i Thailand vara eldrivna och 2035 ska 100 % vara det. Nu kommer incitamenten som ställer om marknaden. Dessutom är Thailand intressant, för att Kina ligger ”runt hörnet”. Den som vill ha koll på kinesisk bilindustri får det här.

Kinesiska elbilar

De kinesiska tillverkarna har de största och mest påkostade montrarna, många av dem med enbart elbilar. Medan andra visar en bil av varje slag, har BYD ett dussin av sin bästsäljande elsuv Atto 3 på plats, och premiär för kompakta elbilen Dolphin som trots beskedligt batteri på 45 kWh ska ha en räckvidd på 410 km. Prislapp på 270 000 kronor i Thailand inklusive riklig säkerhetsutrustning, det återstår att se om importören Hedin Bil tar den till Sverige. Det blir också spännande att se om de tar in nya Mercedes-inspirerade elsuven Frigate 07.

BYD Frigate 07
BYD Frigate 07.

MG har ett närmast förvirrande utbud av elbilar i mellanstorlek, och i Asien sätter man MG-loggan på nya, lyxiga eldrivna minibussen Maxus 9. I Thailand bygger MG nu upp ett nät av snabbladdare enbart för MG-användare, med maximalt 150 km mellan laddstationerna. 

På fjolårets mässa satte Great Wall rekord i förbeställningar med nästan 5 000 på ett dygn för Ora Cat, som nu också kommit till Sverige och som visas i GT-version. Med en mycket omfattande satsning på ett snabbladdarnät i hela Sydostasien vill de också koppla grepp om marknaden.

Ora Cat (300/400 i Sverige), och GT-versionen i bakgrunden.

Kinesiska Neta använder Thailand som sin första exportmarknad och med den enkla halvkombin V tog man direkt 21 procent av elbilsmarknaden och blev därmed näst största märke. Neta S är en sportcoupé med Teslautseende och 462 hästar, Mini Commercial Vehicle är ensitsig.

Japanerna då? 

Isuzu ska använda Thailand som sin elbilshub, med fokus på export av pickuper till Europa. De har inget spektakulärt som Fords, GM:s eller Teslas pickuper, utan satsar på enkel robusthet och lågt pris. 

Toyota planerar också att tillverka en elversion av pickupen Hilux i Thailand, för export till andra marknader. Som enda tillverkare visar de upp en ny vätgasprototyp, men om det verkligen har någon framtid på personbilssidan är oklart. Framtiden för den legendariska hybriden Prius är också oklar, visst är den snygg men till Sverige kommer den inte, och i Sydostasien är modellen så starkt förknippad med slitna taxibilar att det kan bli svårt att motivera den nu höga prislappen.

BYD Atto 3
En av många BYD Atto 3 på salongen, med dagens lifestyletillbehör – taktältet.

Nissan satsar stort på vehicle-to-home och vehicle-to-grid (V2H, V2G), det vill säga att elbilen ska kunna överföra energi till hushållet och till elnätet. Ett samarbete med lokala elbolag ska balansera nätet vilket underlättar omställningen till mer sol och vind. 

Premium på el

Tullar, accis och hög moms gör europeiska bilar dyra i Thailand, så det är nästan enbart prestigemärken på plats här. Audi, BMW, Mercedes och Volvo satsar alla på elbilar och laddhybrider, här finns det köpstarka kunder och möjlighet att muta in en växande marknad. 85 procent av alla bilar Porsche säljer här är redan laddbara, mer än dubbelt så hög andel som deras globala snitt – man visar inte mycket nytt men väl ett taktält till Taycan, ett livsstilstillbehör som många märken anammar.

Neta V
Kinesiska Neta V, med minst sagt fantasifull foliering.
Neta S
Neta S är en slank och vass sportcoupé.

Volvo överväger att enbart sälja laddhybrider och elbilar och sätter upp solcellsdrivna laddare hos sina återförsäljare där alla är välkomna att ladda. Elbilsmärket Polestar syns inte till, och Tesla visas bara av privatimportörer. 

BMW lanserar eldrivna i7, fokuserar på laddhybrider och med över 600 ChargeNow-laddare i landet har man nästan en tredjedel av den nationella marknaden för laddbara bilar, trots en prislapp som i Thailand är uppemot den dubbla av vad samma bil kostar i Europa. 

Mercedes ska montera lyxbilen EQS i Thailand, vilket förstås är en väldig prestige i ett land där de flesta tillverkare bygger pickuper och skåpbilar. EQS-tillverkningen ska ske med delar från Tyskland, som en del i att uppfylla de thailändska kraven för att få åtnjuta subventionerna – men ändå.

Volvo på Bangkok bilsalong 2023
Volvos laddhybrider fanns på plats på mässgolvet.

Konvertering kommer

Längst bort i en hörna står ett antal oansenliga fordon: en vanlig pickup, den Toyotasedan som är vanligast som taxi och en tuk-tuk. Men de är mer spännande än de ser ut – de är nämligen konverterade till eldrift. Inte överdrivet motorstarka, med rimlig storlek på batterierna, till en rimlig prislapp och just de fordon som används mest. 

Mopeder och motorcyklar – eldrift är det nya normala
I Thailand säljs över en miljon motorcyklar och mopeder varje år, varav inte ens 10 000 var eldrivna i fjol. Nu sker skiftet snabbt – de flesta körs inte så långa sträckor och därför behöver batteriet inte vara så stort. Längre körsträckor löser man med batteribyte.

elkonvertering
Elkonverterade bilar fanns det en hel del av. Här en femte generationens (1991–95) Honda Civic.

Läget är liknande i större delen av Asien, och därför är mässan full av elmotorcyklar, främst från kinesiska märken men också thailändska Strom som kan skräddarsy sina elmotorcyklar efter kundens behov. Ett batteribyte tar under en minut, perfekt för alla moppebud som kör omkring med mat och paket, och som därför får en i praktiken obegränsad körsträcka, med uppemot 90 % lägre driftkostnader och utsläpp. 

Biobränslen – minskad entusiasm

Etanol är ett viktigt bränsle på Thailands fordonsmarknad, E20 finns på de flesta mackar och flera märken erbjuder flexifuelbilar som kan tankas med E85. Biodiesel B20 är vanligt på marknaden, med biodieselinblandning som en del i att hålla nere dieselpriset och skapa jobb lokalt, däremot finns inga fordon som marknadsförs med att de kan gå på biodiesel. Många bilar går på fordonsgas, särskilt taxi, men det är en ren eftermarknad – inte en enda bil på mässan är gasdriven.

Elkonverterad mc
Elkonvertering fungerar även på motorcykelsidan.

Bangkoks bilsalong är tudelad, fokus ligger på omställningen till eldrift men det finns också starka, bensindrivna sportbilar och pickuper. Närheten till Kina och Thailands nationella bestämmelser gör att elbilarna slår igenom snabbt. Avståndet till EU:s och USA:s utsläppskrav gör att europeiska och amerikanska tillverkare trycker ut sina fossilbilar här. Hur slaget slutar vet vi alla: Omställningen bort från det fossila är oåterkallelig, och det är i den delen som Bangkoks bilsalong är av relevans för oss.

elmoped Bangkok
Elmopederna är på frammarsch i många asiatiska städer.
Annons
Annons
Rulla till toppen