Här är superdäcket som ska hålla i 50 000 mil

Goodyear har utvecklat ett nytt superdäck gjort på bland annat solrosolja och risskal.
Annons

Grejen med de här däcken är inte bara den långa livslängden utan även materialen de använder. Däck använder sig av ett syntetiskt gummi och många av de fossila material som används och processen vid tillverkning påverkar miljön negativt. Därför har Goodyear tittat på nya material. Det nya däcket ska vara gjort nästan helt i ”hållbara eller återvunna” material. Det inkluderar bland annat icke-petroliumbaserad olja (från exempelvis sojabönor eller solrosor), samt kåda och naturgummi.

Däcket är tillverkat i 17 olika hållbara eller återvunna material. Kiseloxid från brända risskal ska göra det extra slitstarkt.

Men Goodyear är inte det första att påbörja resan mot miljövänliga däck. De första däcken våra bilar rullade på var gjorda av naturligt gummi och var naturligt vita. Problemet var att däcken inte höll särskilt länge. Därför började man 1910 mixa in kolpulvret kimrök som gör däcket styvare och att den håller längre, vilket vi fortfarande använder idag. Tillverkningen av kimrök släpper ut stora mängder fossila växthusgaser.

Många däcktillverkare har därför under en längre tid tittat på att göra sina däck mer hållbara och återgå till naturligt gummi igen. Bland annat säger Michelin att de vill göra helt koldioxidneutrala däck från år 2050. Samtidigt säger Goodyear att de planerar på att använda ersätta petroliumbaserade oljor i alla sina däck från och med 2040.

Kimröken vill Goodyear också ersätta med kiseloxid från brända risskal, som ska öka slitstyrkan rejält: Målet är att det nya superdäcket ska hålla 50 000 mil. Förutom det lär man även vilja minska sitt beroende av kolpulvret, som blev dyrbar bristvara efter Rysslands invasion av världens största producent av det: Ukraina.

Däcken visades upp på Citroëns konceptbil Oli.

Goodyears har utvecklat en del nya däck lösningar, bland annat en som kan vara klart för en marknadslansering. Tester har redan gjorts som gör däcket lagligt att köra på allmän väg och en av företagets chefer menar att produktionen inte ligger långt bort.

– Vi fortsätter att göra framsteg mot vårt mål att introducera 100 procent ekologiskt hållbara material till våra däck vid 2030, säger Chris Helsel, senior vice ordförande, Globala operativ och teknisk chef på Goodyear till amerikanska Motortrend.

De stora frågorna vi undrar över nu är: Hur kan det vara möjligt att de fått naturgummit att hålla så länge och vad kommer däcken kosta?

Annons
Annons
Rulla till toppen