Nya superbatteriet klarar 1,5 miljoner km

Northvolt har utvecklat ett batteri för Scania som bör klara hela en lastbils livslängd.
Annons

Batteritillverkaren Northvolt har tillsammans med Scania utvecklat ett batteri för elektriska lastbilar som ska klara fordonets hela livslängd – 1 500 000 kilometer och 3 000 fulla laddningar.

I verkligheten blir det fler laddningar än så eftersom batteriet sällan laddas när det är helt tomt, men det ska inte vara något problem. Batteriet uppskattas ha förlorat 20 procent av sin kapacitet när det är dags att skrota lastbilen.

Batteriets katod består av metallerna nickel, mangan och kobolt.

Nyckeln till lång batterilivlängd

Enligt Scania är nyckeln till lång livslängd rätt specifikation av kemin i anod, katod och elektrolyt. I det här fallet rör det sig om ett litiumjonbatteri av typen NMC 811. Bokstäverna innebär att katoden består av nickel, mangan och kobolt och siffrorna indikerar det inbördes förhållandet mellan metallerna

Särskilt känslig är den så kallade formeringsfasen, uppger Magnus Mackaldener, chef för elektrifiering på Scania till Ny Teknik.

– Gör man formeringsfasen på ett smart sätt så påverkar det livslängden väldigt bra. Allt sammantaget, valet av kemi, hur processen ser ut och den balanspunkt vi har valt mellan pris och livslängd, så så har vi kommit till en cell som klarar de krav vi ställer, säger Magnus Mackaldener.

På vägarna redan i år

Battericellerna kommer att tillverkas av Northvolts fabrik Ett i Skellefteå och monteras till batterier hos Scania i Södertälje. I slutet av året rullar de första lastbilarna med det nya batteriet ut.

– Det vi börjar med i slutet av året är ett batteri om 600 kWh som kommer att sitta i fordonet. Det får en räckvidd om 350 km för en typkund, lite beroende på drift och last. Året efter presenterar vi ett fordon med 700 kWh som får 450 kilometers räckvidd på full laddning, säger Magnus Mackaldener.

Annons
Annons
Rulla till toppen