Bilderna kommer från sluttesterna av basmodellen BMW i5 eDrive40 i Frankrike där bland annat fjädring finjusteras. Tidigare har vi bara fått se BMW i5 under skynke och fått reda på att den ska komma som både sedan och kombi.
Toppmodellen kommer att heta BMW i5 M60 xDrive och får adaptiva stötdämpare.
BMW satsar mycket på system som assisterar föraren. BMW i5 blir först i världen med automatiska filbyten som bekräftas av förarens blick. Systemet kommer tyvärr bara i Tyskland, USA och Kanada.
En annan nyhet är en värmepump med förutsägande förmåga. Men det menas att värmepumpen kan värma upp batteriet inför laddning för att effektivare snabbladdning.
Nu är det bara ett par veckor kvar till avtäckningen av elbilen BMW i5 och bilen genomgår nu de sista sluttesterna i Frankrike. I samband med det visar BMW upp ett gäng (maskerade) bilder på elbilen och avslöjar dessutom ett par små detaljer.
Vi kommer kunna se fram emot både basmodellen BMW i5 eDrive40 samt en mer kraftfull BMW i5 M60 xDrive. Den sistnämnda får bland annat adaptiva dämpare med elektroniskt styrda spjäll. Det ska göra i5 till ett rent nöje att köra, skriver BMW.
BMW i5 eDrive40 ska dra 16,0–19,7 kWh per 100 km. Motsvarande siffror för BMW i5 M60 xDrive är 21,2-17,9 kWh.
I oktober ska BMW i5 komma ut på marknaden.