Det märks tydligt att svenskarna dragit åt svångremmen. Antalet nyregistrerade har minskat med nio procent under året, enligt färska siffror från Mobility Sweden.
Leveranstiderna är lång på många elbilar, vilket gör att många av de nyregistrerade bilarna såldes förra året. Därför har de höjda räntorna och slopade klimatbonusen har antagligen ännu inte fått full effekt på registreringsstatistiken.
Statistiken visar dock att privatmarknaden har minskat rejält, men att företagen fortsätter beställa bilar, främst laddbara.
– Vi har de senaste månaderna sett hur företag håller i gång försäljningen av elbilar och laddhybrider. Privatmarknaden är betydligt kallare på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna av den avskaffade klimatbonusen förrän efter sommaren, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
De laddbara bilarna står nu för 56 procent av marknaden, varav 34 procent är elbilar. Även i absoluta tal ökar antalet elbilar. I april 2023 registrerades 6 928 elbilar, vilket är en ökning med 28 procent jämfört med april 2022.
Hittills i år har Tesla Model Y stått för flest nyregistreringar, men under april dominerade Volvo XC40 och XC60.
Elbilarna dominerar
1. El 35,6 %
2. Bensin 22,4 %
3. Laddhybrid 20,7 %
4. Diesel 9,6 %
5. Elhybrid 9,3 %
6. Etanol 2,0 %
7. Gas 0,6 %
Nyregistrerade personbilar
Januari-april 2023
1. Tesla Model Y (4 262)
2. Volvo XC40 (4 131)
3. Volvo XC60 (3 394)
4. Volkswagen ID.4 (2 553)
5. Volvo S/V60 (1 823)
6. Kia Niro (1 706)
7. Kia Ceed (1 619)
8. Kia EV6 (1 610)
9. Toyota Yaris Cross (1 443)
10. Kia Sportage (1 426)