Strukturella batterier – alltså batterier som utgör en bärande komponent i chassit – används redan av Tesla som ett sätt att minska vikten. Volvo har i dag problem med vikten, det kommande elektriska flaggskeppet Volvo EX90 väger 2,8 ton. Som tur är har Volvo planer på en bantningskur.
Nyligen publicerades Volvos patentansökan från 2021 där ingenjörerna bland annat skriver:
– En sådan konstruktion kan ta bort överflödiga strukturer, öka cellvolymen och minska fordonets totalvikt, samtidigt som den förbättrar räckvidd, krocksäkerhet och förarupplevelse genom att tillhandahålla ett smidigare fordon eftersom cellerna packas närmare fordonets tyngdpunkt.

Av handlingen framgår att Volvo kan tänka sig att variera batteriets höjd för att ge bättre fotutrymme, en lösning som vi exempelvis finner hos Porsche Taycan.
Konstruktionen är gjord för prismatiska battericeller, en typ som är lättare än de som varit vanligast hittills.
Volvo menar att batteriet ska öka säkerheten då det är smalare och tåler kollisioner bättre. Den förstärkta strukturen ska också bidra till minskat buller, mindre vibrationer och bättre väghållning.
För att kunna anpassa batteripaketet till olika billängder eller olika antal celler finns en flexibel tvärbalk som fyller ut eventuella tomrum.
Redan 2013 berättade Volvo om sina planer på strukturella batterier i ett pressmeddelande.
