Polestar sparkar var tionde anställd

Det går trögt för Polestar i Sverige, och modellen 3 försenas. Nu behöver företaget mer pengar – därför minskar man personalstyrkan och inför anställningsstopp.
Annons

Drygt 300 personer får gå från Polestar, det efter att företaget offentliggjort sina siffror för det första kvartalet 2023. Dessutom stoppas alla nyanställningar, för att öka effektiviteten i hela verksamheten.

Till råga på detta blir nästa modell, Polestar 3, försenad, och produktionen kommer inte att påbörjas förrän under det första kvartalet 2024. Orsaken är att det behövs mer tid att utveckla mjukvaran i Polestar 3 (och dess systerbil Volvo EX90). Därför är det nu fullt fokus på att minska utgifterna.

Polestars vd Thomas Ingenlath framhåller att varslet och anställningsstoppet som tillverkaren infört görs för att öka effektiviteten. Foto: Polestar

– Vi vidtar nödvändiga åtgärder för att stärka Polestar på kort sikt. Jag är säker på att vi kommer leverera på våra tillväxtambitioner på vår resa mot lönsamhet, säger Polestars vd Thomas Ingenlath om nedskärningen.

Globalt sett levererade Polestar rekordmånga bilar under årets första kvartal, 12 076 stycken, men i Sverige var minskningen hela 62 procent. Det innebär att man är nere på en marknadsandel på 0,8 procent – att jämföra med 1,8 procent för ett år sedan. Detta enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden.

Mobility Swedens siffror visar också att konkurrenten Tesla går åt det andra hållet, tillverkarens kraftiga prissänkningar den senaste tiden har varit en bidragande anledning till att man ökat antalet nyregistreringar med 73 procent det senaste året. Teslas marknadsandel är nu 6,5 procent, jämfört med 3,4 procent under samma period under förra året. 

Några liknande prissänkningar är dock inte aktuella för Polestar, har man tidigare klargjort. I samband med senaste facelift blev modellen Polestar 2 tvärtom dyrare.

Annons
Annons
Rulla till toppen