Basmodellen heter BMW i5 eDrive40 och är bakhjulsdriven. Elmotorn levererar 340 hästkrafter och 430 Newtonmeter. Det gör att bilen kan ta sig till 100 km/h på 6,0 sekunder. Topphastigheten är 193 km/h och bilen får dra 1 500 kg.
Batteriet rymmer 81,2 kWh netto, vilket ger en räckvidd upp till 582 km enligt WLTP. Laddhastigheten är 205 kW (DC) och 11 kW (AC).
BMW i5 eDrive40 kan redan beställas och har ett startpris på 815 000 kr. Under 2024 kommer en version med fyrhjulsdrift och en kombiversion.

Den som trängtar efter mer kraft kan välja fyrhjulsdrivna BMW i5 M60 som kostar från 1 257 000 kr. Den besten har en systemeffekt på 601 hästkrafter och 820 Newtonmeter i sportläge. Vid normalkörning är kraften nedskruvad till 517 hk och 795 Nm. Bilen får dra 2 000 kg.
BMW i5 M60 gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 230 km/h.
M60 har samma batteri som eDrive40, men kan AC-ladda med 22 kW. Räckvidden anges till 516 km.

Jämfört med föregångaren har nya 5-serien vuxit 97 millimeter på längden till 5 060 mm. Bredden har ökat med 32 mm till 1 900 mm och höjden har ökat med 36 mm till 1 515 mm. Axelavståndet har utökats med 20 mm och mäter nu 2 995 mm. Bagageutrymmet har fått en kapacitet på 490 liter och 19-tums aluminiumfälgar är standard.

I kupén har antalet knappar och rattar minskat betydligt jämfört med föregångaren. Ratten har fått ny design med en platt nedre del. Infotainmentsystemets skärm sträcker sig över en stor del av instrumentpanelen. Nya sportstolar är standard.

Våren 2024 kommer laddhybriderna BMW 530e, BMW 530e xDrive och BMW 550e xDrive. Under hösten 2024 kommer de första kombiversionerna.
