Skoda Enyaq får längre räckvidd och snabbare laddning

Skoda lanserar en lyxigare Enyaq som har bättre räckvidd, snabbare laddning och mer effekt.
Annons

Nyheterna är många men inte jättestora. Effekten har ökat och bilen som presenterats har 285 hästkrafter, vilket tyder på att den har lånat motorn från Volkswagen ID.7. Det ger snabbare acceleration.

Enyaq 85, som är modellbeteckningen på den bakhjulsdrivna nyheten, tar sig från noll till 100 km/h på 6,7 sekunder, 1,9 sekunder snabbare än dagens bakhjulsdrivna Enyaq. Den fyrhjulsdrivna 85x gör sprinten på 6,6 sekunder, 0,2 skunder snabbare än dagens 80x.

Räckvidden landar på 570 kilometer enligt WLTP-norm för 85:an och på 550 km för 85x. Det är 31 respektive 36 km längre än för 80 och 80x som går att köpa just nu. Den extra räckvidden beror främst på att både motorerna och batteriet är nytt.

Bättre laddning

En efterlängtad nyhet som många Enyaqägare säkert hade velat se i sin egen bil är möjligheten att förvärma batteriet inför laddning. Det ska göra det möjligt att ladda från 10 till 80 porcent på under 30 minuter. Funktionen kommer i ”ME4”-uppdateringen som det övriga modellutbudet tar del av i och med modellår 2024.

Exteriört har det skett små förändringar. Sidokjolarna är lackade med bilens exteriör färg och sidospeglarna tillsammans med ett gäng andra detaljer är i färgen platinum grå till skillnad från övriga Enyaq.

Bilen bär på nya 20-tumsfälgar. 21-tummare finns som tillval. Både främre och bakre stötfångaren har fått sig en alldeles egen touch när Skoda skulle ge bilen mer premiumkänsla.

En uppdaterad interiör

Användargränssnittet i Enyaq har uppdaterats och den nya toppmodellen blir först ut med nyheterna.

En viktigt förändring är att infotainmentsystemet har fått en ny menystruktur med nya snabbvalsknappar och en omarbetad hemskärm. Det tackar vi för. Ett aningen svåranvänt infotainment är något vi på ams har gett alla MEB-elbilarna kritik för i våra tester. Även navigationen har uppdaterats och klimatinställningarna ska ha blivit mer användarvänliga.

Ljustläder är standard men svart går att välja. Stolarna har ventilation och massage och är specifika för L&K-nivån. Det är lättast att känna igen på loggan i nackstöden.

Delar av uppdateringen kommer även till bilar utan L&K-utrustningsnivån men gör så i ett senare skede. Förutom uppgraderingen av infotainmentsystemet och förvärmningen av batteriet har inte Skoda sagt exakt vilka av nyheterna som kommer att sippra ner till de billigare varianterna.

Priset är ännu höjt i dunkel och vad den nya el-Skodan kommer att kosta i Sverige får vi återkomma till.

Annons
Annons
Rulla till toppen